sobota, 29. leden 2005

Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 11 C dur op. 61 Cypřiše

Pražákovo kvarteto: Václav Remeš, Vlastimil Holek - housle, Josef Klusoň - viola, Michal Kaňka - violoncello . Produkce: Milan Puklický. Text: A, F, N. Nahráno: 5, 7/2004. Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2004. TT: 71:18. SACD. 1 CD Praga Digitals PRD/ DSD 250 198 (distribuce Classic). Pražákovo kvarteto , které patří k nejkvalitnějším českým kvartetním souborům, předkládá výbornou nahrávku Dvořákovy kvartetní hudby. V oblasti tolik vytížené interpretací nejrůznějších souborů boduje svými kvalitami ve Smyčcovém kvartetu C dur op. 61 a výběru dvanácti čísel z Cypřišů . Je obtížné stanovovat priority interpretace v tak velké kvantitě, kterou nám gramofonový trh momentálně dopřává; v interpretační frekvenci komorních skladeb Antonína Dvořáka je nejen výběr interpretů široký, ale zároveň se u těch, kteří se skladeb ujímají, předpokládá cit pro Dvořákovu hudbu a dispozice pro výrazovou akcentaci jeho melodické zpěvnosti. To všechno Pražákovo kvarteto má ve velké míře a předává to posluchači svou uvolněnou, leč precizní interpretací. Dokumentují to čtyři věty kvartetu op. 61 , svou úchvatnou zvukovostí pak především druhá věta. Vybrat si z Cypřišů rovněž nejde, neboť ojedinělé milostné dílo skladatele je lyrickou zpěvností téměř přesyceno. Snad právě proto přináší zkoušku, jak primárně rozezpívaných dvanáct drobných skladeb odlišit, a ač v jednom duchu zkomponované, jak je výrazově hierarchizovat. Předložený výběr Pražákovců přináší odpověď a v podstatě staví posluchače před proud hlubokého citu, rozložený více do jednotlivých sól nástrojů než u jiných kvartetních děl (nelze opomenout, že Cypřiše byly původně cyklem milostných písní z Dvořákovy citové epizody s Josefínou Čermákovou roku 1865). CD Pražákova kvarteta s těmito Dvořákovými skladbami svědčí o jedinečnosti a kvalitě kvartetistů a je dobrým reprezentantem české kvartetní školy.

Vydavatel: Classic

Nahráli: Pražákovo kvarteto: Václav Remeš, Vlastimil Holek - housle, Josef Klusoň - viola, Michal Kaňka - violoncello