úterý, 5. listopad 2002

Antonín Dvořák: Slovanské rapsodie, Domov můj, Píseň bohatýrská

Přestože Slovanské rapsodie patřily ve své době k nejhranějším Dvořákovým skladbám, dnes se příliš velkému zájmu dirigentů a orchestrů netěší. Z existujících záznamů jsou mi známy pouze dvě. A právě starší z nich se objevuje mezi novinkami Supraphonu. Ve srovnání s jinými nahrávkami České filharmonie zde posluchače orchestr zrovna nenadchne. Bohumil Gregor sice vychází vstříc notovému záznamu (mimochodem není zřejmé, zda použil Simrockův první tisk, nebo pozdější kritické vydání), ale možná právě tato skutečnost je příčinou, proč působí dílo v nahrávce až vojensky přísně. Gregor zvolil pro všechny tři skladby víceméně totožné, velmi pomalé tempo, které však i rapsodické kompozice snesou jen v některých úsecích. Není přehnané, podotkneme-li, že z hudby ční občas až pohřební atmosféra. Na druhé straně je třeba ocenit, že dirigent promyšleně "objevuje" kontrapunktické doprovodné hlasy, kterým dává vyniknout ve prospěch bohatosti zvuku. A vzhledem k nabídce disků s Dvořákovým 45. opusem buďme rádi, že na něj Supraphon tentokráte pamatoval. Také předehře Domov můj , která původně zahajovala Šamberkovu divadelní hru, Gregorovo pojetí příliš "nesedne". Ve srovnání například s brilantní nahrávkou Karla Ančerla máme pocit, že skladbě chybí lehkost, spád a vtip, který je od předehry jistě očekáván. Vždyť Šamberkův Josef Kajetán Tyl , přestože je ve výsledku truchlohrou, vyniká humornými scénami a jadrnou češtinou. Bohumil Gregor ovšem toto zřejmě nebral v potaz a setrval u svého "přehledného", ale poněkud nudného čtení partitury. Za nejlepší z celého disku lze považovat Píseň bohatýrskou , k níž se Gregorův přístup naopak vysloveně hodí. Kompozice, která ani po formální, ani instrumentační stránce není jednoduchou strukturou, vychází v podání České filharmonie nanejvýš zajímavě a přes velkou rozmanitost i členitost zcela kompaktně a přesvědčivě. U nahrávky pak stojí za to podotknout, že koncepční, chronologické řazení děl poskytuje posluchači možnost stupňovitě pohlédnout do mistrova skladatelského vývoje.

Stopáž: 75:47

Nahráli: Česká filharmonie, Bohumil Gregor