čtvrtek, 31. leden 2002

Antonín Dvořák: Requiem

Spolupráce mezi společností Perform America a Dvořákovým festivalem v současné době sklízí další výsledky své práce. Po nahrávce Dvořákova Stabat Mater přichází nyní na řadu Requiem . I když se latinským textem zádušní mše nechali inspirovat mnozí, patří, podle mého názoru, právě Dvořákovo zpracování mezi ty nejzdařilejší. Skladatelův cit pro hudební vyjádření hlubokého významu textu, jeho umění pro vykreslení veliké bolesti, úpěnlivé prosby, ale zároveň i upřímné naděje a víry, je totiž v hudbě jasně zřetelný již od úvodní modlitby. Krása Dvořákových tónů zajistila skladbě nesmrtelnost, což interprety staví do náročné pozice, neboť nahrávat již mnohokrát vydané a všeobecně známé dílo je nelehké. Tohoto obtížného úkolu se zde ujal dirigent Robert Page společně se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a The Robert Page Festival Singers , sborem, který si dirigent sám sestavil z vybraných členů tří amerických pěveckých těles. Zdálo by se tedy, že sloučení kvalitních souborů je zárukou dobrého provedení. Bohužel v tomto případě se toto pravidlo nevyplnilo. I když o profesionalitě jednotlivých těles nemůže být pochyb, jejich vzájemná souhra je nepřesvědčující, což se projevuje především v rytmicky a pěvecky vypjatějších pasážích. Na některých místech působí sborové nástupy značně nejistě a rozpačitě. Rytmické a intonační nepřesnosti se ale objevují i v kvartetu sólistů (Eva Děpoltová , Lenka Šmídová , Vladimír Doležal , Myron Myers ). Na všech účinkujících se postupně podepsala únava způsobená jednak rozsáhlostí skladby a jednak vysokou náročností partů. Nicméně všem interpretům rozhodně nelze upřít nadšení a zaujetí pro věc. Drobné chybičky má na svědomí jistě i to, že se jedná o živý záznam z festivalového koncertu, v čemž ale zároveň tkví přednost a hodnota nahrávky.

Vydavatel: Digital Media

Stopáž: 45:08 + 40:36

Nahráli: Eva Děpoltová - soprán, Lenka Šmídová - alt, Vladimír Doležal - tenor, Myron Myers - bas, The Robert Page Festival Singers, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Robert Page