neděle, 12. květen 2002

Antonín Dvořák / Peter Breiner: Klavírní trio č. 3 f moll op. 65 / Sonata ostinata

Překvapivá kombinace dvou stylově i významově velmi rozdílných skladeb: zatímco Dvořákovo Klavírní trio f moll přináší jedno z nejzávažnějších skladatelových poselství, odlehčená hudební řeč Sonaty ostinaty soudobého slovenského skladatele Petera Breinera těží z širokého spektra hudby, kterou bychom mohli označit nepřesným, leč zažitým termínem "zábavná". Ke Dvořákovu Triu přistupují interpreti jako k dramatickému životnímu příběhu. Hudba plná bolesti, vzdoru, vášně a touhy je v jejich podání nesmírně přesvědčivá, dohraná až k samé hranici emocionální únosnosti. Přestože jsou všichni tři výraznými hudebními individualitami a všichni jsou známí jako sóloví hráči, je jejich komorní souhra naprosto dokonalá. Znělý a robustní tón Páleníčkova violoncella se nádherně pojí s křehkou zpěvností houslí Hany Kotkové. Jitka Čechová vložila už do prvních taktů Dvořákova Tria výraz tak intenzívní, že o jejím vůdčím postavení v tomto souboru nemůže být pochyb. Strhující a téměř symfonické vyznění podpořené poměrně rychlými tempy dodává Dvořákově hudbě dimenze životního zápasu. Breinerova Sonata ostinata je zaměřena spíš na vnější efekt a vedle Dvořákova myšlenkově náročného tria by mohla působit až nepatřičně. Jenomže její svět je natolik jiný a natolik uvolňující, že tvoří Dvořákovi přinejmenším zajímavou protiváhu. Peter Breiner je autorem hudby nejrůznějšího určení a také v této skladbě si hned při úvodních taktech můžeme pomyslet, že by tvořily zajímavou zvukovou kulisu pod filmové titulky. Poměrně volně řazené hudební nápady oscilují mezi rafinovanými rytmickými strukturami (s dominantní úlohou ostinata) a téměř "kavárenskou" pohodou. Každému z interpretů poskytují řadu příležitostí uplatnit se sólově - a cítíme, že všichni hrají tuto hudbu s evidentním potěšením a s vervou. I když skladba sama možná bude budit rozporuplné reakce, její provedení na tomto CD je neodolatelné.

Vydavatel: Lotos

Stopáž: 51:35

Nahráli: Smetanovo trio: Jitka Čechová - klavír, Hana Kotková - housle, Jan Páleníček - violoncello

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.