středa, 24. březen 2004

Antonín Dvořák: Koncert pro housle a moll, Symfonie č. 7 d moll

Český dirigent Rafael Kubelík , který v roce 1948 na protest proti komunistickému převratu emigroval, postupně dozrál ve zcela výjimečného umělce. Šéfem Symfonického orchestru bavorského rozhlasu byl v letech 1961-1979 a trvale s ním pracoval až do roku 1985. Je to jedna z nejšťastnějších a umělecky nejcennějších kapitol dirigentova života. Diskografie nahrávek Rafaela Kubelíka vydávaná firmou Orfeo obsahuje už čtyřiadvacet titulů! Mezi nimi nechybí Má vlast , poslední čtyři Dvořákovy symfonie, symfonie Brahmsovy, Mozartovy, Brucknerovy, ale například i Haydnova oratoria. Jde často o velmi pozoruhodné záznamy živých koncertů, jak dokazuje i tento kompaktní disk. Snímek Dvořákova Houslového koncertu a moll s japonskou houslistkou Yuuko Shiokawou překvapí citovou bezprostředností. Rozbíjí všechny obvyklé představy o japonských muzikantech, kteří jsou strojově dokonalí, ale jinak bez výrazu. Tady houslistka dokonale souzní s dirigentem a společně interpretují Dvořáka vzletně a spontánně. Ještě silnějším zážitkem je ale zřejmě poslední Kubelíkovo provedení Dvořákovy Sedmé . Tempa nejsou pomalejší než na jeho starších nahrávkách této symfonie. Vrcholný zůstane jeho snímek s Berlínskými filharmoniky, ale tato má ještě větší výrazovou intenzitu a naléhavost. Jsme dnes zvyklí na zemitějšího a odlehčenějšího Dvořáka - tenhle nám bude možná připadat až příliš vážný. Ovšem málokdo umí tlumočit Dvořákovu vroucnost s tak hlubokou přesvědčivostí. Strhujícím způsobem staví gradace, osamostatňuje jednotlivé nástrojové skupiny, nikde se neztrácí vnitřní napětí. Tato Sedmá je mahlerovsky monumentální, zvukově bohatá, vášnivá a do velké šíře rozezpívaná. Jde o další krásnou ukázku toho, co pro české umění v době studené války znamenal Rafael Kubelík.

Vydavatel: Orfeo / Classic

Stopáž: 71:19

Nahráli: Yuuko Shiokawa - housle, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Rafael Kubelík

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.