čtvrtek, 17. březen 2005

Antonín Dvořák: Kompletní koncerty

Jitka Čechová - klavír, Jana Nováková - housle, Jan Páleníček - violoncello. Produkce: Pavel Vlček. Text: A, Č. Nahráno: 11/2004, Olomouc. Vydáno: 2004. TT: 70:54, 52:03. DDD. 2 CD Cube Bohemia CBCD 2426 (Cube Cz). I pro nahrávací společnosti platí pro rok 2005 heslo: Kdo neroste, zadělává si na problémy. Bohužel mnohé zahraniční a domácí firmy si na ně zadělávají už několik let. V dnešní době, kdy nahrávací společnosti vydávají stále méně skutečně nových projektů, exploatují svoje archivy, ruší nové projekty a mnohé z nich se potácejí nad ekonomickou propastí, je malým zázrakem, že se objeví, navíc v Čechách, firma, která se rozhodla vydávat klasickou hudbu. Label Cube Bohemia firmy Cube, jež je známa z oblasti jazzu, vydal na konci prosince, v samém závěru roku české hudby, dvořákovský titul, na němž jsou tři skladatelovy koncerty - cellový h moll , houslový a moll a klavírní G dur, Klid lesa pro cello a orchestr a Rondo g moll pro cello a klavír . Sólisty jsou členové Smetanova tria .

Mladá houslistka Jana Nováková získává po návratu ze studií v Anglii stále více sebevědomí a technické jistoty a její hra je pozoruhodně muzikální. Velkou a nesnadnou formu Dvořákova díla, jež skrývá mnoho nástrah, zvládla velmi dobře a nemusí se za výsledek stydět, i když konfrontace s nejlepšími nahrávkami je neúprosná. Jan Páleníček je v ještě těžší pozici, neboť nahrávek cellového koncertu je ve světovém katalogu více než dost a některé jsou pro něho těžko dostižitelné. Nejlépe dopadla Jitka Čechová , která dostala z klavíru pozoruhodné barvy a v podstatě nemá problémy. Nicméně bych si dovedl představit v lyrických pasážích ještě více měkkosti, něhy a jemné modelace frází. Překvapivě dobrý výkon odvedla Moravská filharmonie z Olomouce za řízení Stanislava Vavřínka . Potvrdila, že dělení orchestrů na pražské a regionální je zcestné.

Vydavatel: Cube Cz

Stopáž: 70:54, 52:03

Nahráli: Jitka Čechová - klavír, Jana Nováková - housle, Jan Páleníček - violoncello