středa, 11. červen 2003

Anton Rössler-Rosetti: Koncerty pro lesní roh

Když recenzent dostane do sluchátek nahrávku, která promlouvá jasnou řečí, stačí ji přetlumočit do běžné mluvy a je vystaráno. To pak už jenom stačí dodat, že Radek Baborák , jenž na nahrávce vystupuje ještě jako sólohornista Mnichovské filharmonie, zastává dnes stejný post, ale už v Berlínské filharmonii, alespoň podle letošního reprezentačního katalogu tohoto orchestru, v jehož čele stáli největší velikáni světového dirigování. A jestliže odchovanec českého hudebního školství obsadí prestižní post v nejvýše hodnoceném orchestru na světě, pohlížíme na jeho výkony trochu jinak než na někoho více či méně vzdáleného. Radek Baborák si pro sólovou prezentaci vybral čtyři hornové koncerty (Es dur č. 43, E dur č. 52, Es dur č. 40, Es dur č. 47 ) Antona Rösslera-Rosettiho, který se narodil roku 1746 poblíž Litoměřic. Když mu Čechy byly malé, odešel do Německa (jak příznačné), kde se brzy prosadil do nejvyšších kapelnických funkcí, aby tak šířil slávu české hudebnosti po boku Rejchy, Stamice, Richtera a dalších. Anton Rössler-Rosetti byl současníkem Mozartovým a Mozartovu vlivu se nebylo možné ubránit. Rosettiho hudba hýří stejně jiskrným vtipem a líbeznou melodikou. Samostatnou kapitolou jeho hornových koncertů jsou volné věty. Při jejich poslechu se mi vybavují pastorely J. J. Ryby a jejich česká lidová melodika, nesená důvěrně známou harmonií. Do těchto pomalých částí vložil Rosetti svoji lásku k domovu jako kontrast k virtuózním rychlým větám. Radek Baborák s obrovským citem rozezněl vždy právě tu strunu, na kterou byla interpretovaná část naladěna. Je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí a dynamickým kontrastem zvládl technicky nejnáročnější pasáže a naopak, jak dokonale splynul s něhou volných vět. Bavorská komorní filharmonie a dirigent Johannes Moesus vytvořili spolu se sólistou jedinečný a homogenní souzvuk. Nic na tomto CD - včetně bookletu, grafiky a informací - není zbytečné, tedy obráceně, vše je na svém místě.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 68:21

Nahráli: Radek Baborák - lesní roh, Bavorská komorní filharmonie, Johannes Moesus