Anton Ferdinand Tietz – Instrumentální hudba

Pratum Integrum Orchestra. Produkce: neuvedeno. Text: A, N, R. Nahráno: 30. 1.?-?2. 2. 2004, Studio Ruské televize a rozhlasu v Moskvě. Vydáno: 2004. TT: 57:31. DDD, DSD. 1 SACD Caro Mitis CM 0022004 (distribuce Euromusica). HHH

Milovník klasicistní hudby 18. století, který je současně vyznavačem stylu autentické interpretace, určitě přivítá novinku z ruského vydavatelství Caro Mitos přinášející hudbu německého skladatele a houslisty Antona Ferdinanda Tietze (1742-1810). Název kompaktu (ve formátu SACD) Instrumentální hudba je sice výstižný, ale z obchodního hlediska poněkud všední, byť jde o kategorii World Premiere recording. A. F. Tietz nalezl své umělecké působiště na petrohradském dvoře carevny Kateřiny II., kde náležel k předním umělcům, které panovnice zvala do Ruska, aby pozvedli hudební úroveň její země na dobový evropský standard. Dramaturgie kompaktního disku nabízí dvě orchestrální – Symfonii C dur č. 4 a Houslový koncert Es dur – a tři komorní skladby – smyčcové Duo C dur , Kvartet d moll a Kvintet d moll . Orchestr Pratum Integrum, jehož historie sahá do roku 1993 (podrobnější diskografii nalezneme na internetu www.caromitis.com), drží krok s celosvětovým trendem takzvané autentické interpretace, tak jak ho přinášejí například německé soubory Concerto Köln či L0˜Orfeo. Nicméně i zde se můžeme setkat s dnes tak oblíbeným manýrismem v podobě až příliš drsných sforzat a drobných, ale častých nepřesností v souhře ať mezi nástrojovými skupinami nebo sólem a orchestrem. Celek pak vyznívá, na to že jde o klasicismus, až příliš afektovaně. Je otázkou, kam až je tato interpretace hudby autentická a od kdy do ní přenášíme už naše soudobé vyjádření „autentických“ afektů. Hudební autenticita totiž může existovat pouze v reálném čase své doby, vše ostatní budou vždy jen její přibližné pozdější napodobeniny. Razantnost, s jakou se dnes hraje takzvaně historicky poučená hudba, mi spíše připomíná naši současnou dobu, která si libuje ve vnějším efektu, agresivitě a povrchnosti. Bohužel tyto náznaky pozoruji i v interpretaci orchestru Pratum Integrum. Nezbytný booklet, s dobovou grafikou Apollonova chrámu v zahradě petrohradského Pavlovského paláce, přináší poměrně rozsáhlý a zajímavý Tietzův životopis a stručné analýzy nahraných skladeb. Po technické stránce zvukového záznamu jsou v orchestrálních skladbách potlačeny dechové dřevěné nástroje, zanikající v razantnosti trubek a tympánů. Kompakt má tak dvě rozporuplné roviny: nesporný dramaturgický a objevný přínos v oživení skladeb A. F. Tietze a diskutabilní styl historizující interpretace.

Body: 0 z 6