Anton Bruckner – Symfonie č. 5

Philharmonia Orchestra, Benjamin Zander. Produkce: Elaine Martone a David St. George. Text: A. Nahráno: Watford Coliseum, 2008.Vydáno: 2009. TT: 68:58, 79:56. 2 CD Telarc 80706 (Classic).

Sedmdesátiletý americký dirigent anglického původu Benjamin Zander pokračuje nahrávkou Brucknerovy Páté symfonie ve velmi úspěšné řadě, které dominují Mahlerovy symfonie. Podstatou úspěchu je to, že kromě nahrávky samotné obsahuje ještě druhé CD s pečlivě udělaným rozborem skladby. Svými populárními úvody ke koncertům je dirigent znám ve svých působištích, zejména u Boston Philharmonic Orchestra a z pedagogické praxe. Brucknerovu Pátou přirovnává ke katedrále a svůj výklad pojímá jako procházku touto katedrálou. U takto složité partitury musí posluchač ocenit úroveň i přehlednost rozboru, který by svižným tempem obstál i jako rozhlasový pořad. Stručný booklet v angličtině je doplněn osobitou mapou: tóninový plán čtyř vět Brucknerovy symfonie je nakreslen do půdorysu katedrály.

Samotná nahrávka je solidní, i když jí dost schází vnitřní napětí. Anglický Filharmonický orchestr má výborné hráče, žestě znějí čistě a partitura je průzračná a přehledná. Ale celkově působí trochu akademicky a víc jako pomůcka k rozboru s partiturou. V celé složité struktuře skladby zaujmou zejména pro Brucknera typické chorálové pasáže – ty dovede Zander opravdu procítit. Škoda, že celkový vnitřní tah není takový, aby se člověk do hudby zaposlouchal. Brucknerova Pátá je ovšem stavebně nejsložitější skladatelovou symfonií a možnost projít si s dirigentem skladbu na druhém CD je u této skladby opravdu inspirativní.