sobota, 24. listopad 2012

Antologie moravské lidové hudby - Čas adventu a Vánoc

Antologie moravské lidové hudby - Čas adventu a Vánoc Antologie moravské lidové hudby - Čas adventu a Vánoc

Projekt manager: Helena Bretfeldová. Text: Č, A. Vydáno: 2012, kompilace. TT: 79:52. DDD. 1 CD Indies Scope LC-19677, MAM 515-2.

Kompilační Antologie moravské lidové hudby dospěla k očekávanému vrcholu, když se pátá část věnuje repertoáru adventu a Vánoc. Výběr a průvodní texty jsou dílem Heleny Bretfeldové a obé má vysokou úroveň. Je zde 32 písní, seznam interpretů by byl hodně dlouhý, ale je to výkvět dané žánrové oblasti moravské scény. Pro představu několik jmen: Jan Rokyta, Petr Galečka , Vlasta Grycová , Magdalena Múčková , DušanLubomír Holých , Martin Hrbáč , Jan Gajda . Více než na předchozích dílech antologie je zde sborů a opět jsou to renomovaná jména – Ženský sbor Polajka , Sboreček žen z Lipova . Výběr písní je členěn do čtyř bloků: Panenka Maria po světě chodila – Chvála na nebi Bohu, pokoj nám na zemi – Přiběžali ze salaša pastýřé – Koleda nám nastala. Je vysoce poučený a posluchači přinese nejen potěšení, ale i naznačení nesmírné variability moravské lidové kultury, například jsou zde tři varianty písně Byla cesta, byla ušlapaná ! Advent (adventus – příchod) zahajuje křesťanský liturgický rok, Vánoce jsou pak oslavou příchodu Krista na svět v roli Beránka Božího. Tento čas je v nás zakódován jako láskyplné období, které zatím nebylo totálně udupáno novodobou komercionalizací a konzumem. Jsem si jistý, že tento kompaktní disk může přispět k upomenutí se na původní zdroje adventu a Vánoc, na tradici, která by měla být i v budoucnu existenciální součástí našeho státu.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.