Antologie moravské lidové hudby – Čas adventu a Vánoc

Projekt manager: Helena Bretfeldová. Text: Č, A. Vydáno: 2012, kompilace. TT: 79:52. DDD. 1 CD Indies Scope LC-19677, MAM 515-2.

Kompilační Antologie moravské lidové hudby dospěla k očekávanému vrcholu, když se pátá část věnuje repertoáru adventu a Vánoc. Výběr a průvodní texty jsou dílem Heleny Bretfeldové a obé má vysokou úroveň. Je zde 32 písní, seznam interpretů by byl hodně dlouhý, ale je to výkvět dané žánrové oblasti moravské scény. Pro představu několik jmen: Jan Rokyta, Petr Galečka , Vlasta Grycová , Magdalena Múčková , DušanLubomír Holých , Martin Hrbáč , Jan Gajda . Více než na předchozích dílech antologie je zde sborů a opět jsou to renomovaná jména – Ženský sbor Polajka , Sboreček žen z Lipova . Výběr písní je členěn do čtyř bloků: Panenka Maria po světě chodila – Chvála na nebi Bohu, pokoj nám na zemi – Přiběžali ze salaša pastýřé – Koleda nám nastala. Je vysoce poučený a posluchači přinese nejen potěšení, ale i naznačení nesmírné variability moravské lidové kultury, například jsou zde tři varianty písně Byla cesta, byla ušlapaná ! Advent (adventus – příchod) zahajuje křesťanský liturgický rok, Vánoce jsou pak oslavou příchodu Krista na svět v roli Beránka Božího. Tento čas je v nás zakódován jako láskyplné období, které zatím nebylo totálně udupáno novodobou komercionalizací a konzumem. Jsem si jistý, že tento kompaktní disk může přispět k upomenutí se na původní zdroje adventu a Vánoc, na tradici, která by měla být i v budoucnu existenciální součástí našeho státu.