středa, 15. červen 2005

Anonymous 4: The Origin of Fire, Music and Visions of Hildegard von Bingen

Napsal(a) 

booklet booklet
Anonymous 4: Marsha Genensky, Susan Helleauer, Jacqueline Horner, Johanna Maria Rose - zpěv. Produkce: Robina G. Young. text: A, F, N. Nahráno: 10/2003, Christian Brothers Reetreat and Conference Center, Napa, Kalifornie. Vydáno: 2004. TT: 66:05. DDD. 1 CD Harmonia Mundi USA HMU 907327 (distribuce Classic).

Ano, pokud jste stejně jako já registrovali zprávy o ukončení činnosti Anonymous 4 , vydání jejich další nahrávky je pro vás také překvapením (na webových stránkách interpretek se teprve v souvislosti s vydáním nové desky uvádí, že jde o poslední naplánovaný snímek). Napadá vás teď možná bezpočet uštěpačných poznámek, nicméně než způsobíte těmto dámám zvonění v uších, zhluboka se nadechněte, polkněte a desku si nejdříve poslechněte. Budete mít při tom spoustu času napočítat v klidu do deseti...

Spojení "v klidu" by se tu dalo nejméně dvakrát podtrhnout a přidat výrazy pokoj, zastavení, ztišení, usebrání, chcete-li rozjímání. U Anonymous 4 jde již o charakteristické obsahově interpretační atributy, pokud ale u některých předchozích snímků působily místy skoro až nudně, zde jako by se fénixovsky rozzářily novými barvami. Nevybočující je na první poslech i vnější zvukový projev interpretek: kultivovaný čistý zpěv, v němž každé sebemenší chorální melisma důstojně prochází daným časem a prostorem. Třetím ne-překvapením je téma desky, kterou je širokospektrálně přitažlivá osobnost Hildegardy von Bingen (1098 - 1179). Z Hildegardiných vizí byly vybrány čtyři textové úryvky, jejichž společným jmenovatelem je Duch svatý (oheň stvoření, moudrost, životodárný duch, láska) a jež jsou zde prováděny v chorálně recitačním stylu. Mezi melodiemi najdeme například hymnus Veni creator spiritus , Hildegardinu antifonu O quam mirabilis est nebo hymnus O ignee spiritus .

Překvapením, a to zcela zásadním, je atmosféra snímku. Zcela příznačně na vás okamžitě dýchne jiný časoprostor, jiná dimenze, v níž se prolíná minulost, přítomnost i budoucnost, a začíná se tu dít cosi navíc. Dramaturgie, způsob interpretace přestávají být podstatné a recenzent se dostává do úzkých...

Vydavatel: Harmonia Mundi USA /Classic

Stopáž: 66:05

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.