Anna Netrebko – Souvenirs

Anna Netrebko – soprán, Elīna Garanča – mezzosoprán, Piotr Beczala – tenor, Andrew Swait – dětský soprán, Pražský filharmoncký sbor, Pražská komorní filharmonie, Emmanuel Villaume. Produkce: Ute Fesquet. Text: A, N, F. Nahráno: 3/2008, Rudolfinum, Praha. Vydáno: 2008. TT: 62:59. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 7451 (Universal Music).

Nový počin Anny Netrebko je pěvecky zajímavý. Prý je jejím nejniternějším hudebním projektem, protože obsahuje skladby, které „mají ojedinělé a důležité místo v Annině srdci a jsou spojeny se vzácnými vzpomínkami.“ Možná to není marketingová vějička, ale pravda, nicméně dramaturgicky je to album, kde více než niternost cítím kalkulaci vydavatele prodat po světě co nejvíce nosičů. Pro nás je zajímavé, že nahrávka vznikla v Praze za účasti dvou špičkových těles, jejichž výkon je navýsost profesionální. Navíc se zde mihli další Češi: skladatel Jiří Teml jako autor zdařilého aranžmá Dvořákovy písně Když mne stará matka , kterou Netrebko zpívá česky, fotograf Zdeněk Chrapek a manažeři agentury Panart, z čehož nejspíš plyne, že se za čas konečně dočkáme galakoncertu této „mediální celebrity“ v Praze. Co napsat o samotné nahrávce? Snad jenom to, že je to neuvěřitelná směs melodií, které bych si jinak vedle sebe neuměl představit. Kálmánovy či Lehárovy operetky střídá Grieg, Korsakova židovský tradicionál a tak dále. Samozřejmě že od prominentních pěveckých hvězd se očekává občas kasovní trhák, ale tady mi připadá, že producentovi spadl vkus do kapsy. Už jsem se setkal s řadou citlivěji vytvořených desek. (Viz projekty Villazóna pro EMI, Dominga a Terfela pro DG nebo Bartoli pro Deccu.) Když však pominete, co jsem teď napsal, tak samotný zpěv vás určitě přinejmenším zaujme. Některé vysoké tóny paní Netrebko nejsou sice tak úchvatné jako v jiných projektech, projev tenoristy nemůže jeho kolegům, které jsem uvedl v závorce, konkurovat, ale výrazově je deska téměř bezchybná.

Luxusní limitovaná a polygraficky špičkově provedená edice, kterou jsem měl v ruce, je plná působivých fotografií pěvkyně (a občas i modelky), obsahuje romantický plakát, několik pohlednic, které se hodí k valentinskému svátku, a dokumentační DVD s dvěma videoklipy (BarcarollaHoffmannových povídek od Offenbacha a píseň Sylvy z Kalmánovy Čardášové princezny ). Hodnocení je oceněním (pouze) interpretace, fotografa, designérské firmy Design a tiskárny, nikoliv producentů. Ti by si zasloužili podstatně jiné hodnocení. Doufám, že nahrávka Belliniho opery I Capuleti e Montecchi s Annou Netrebko, Elīnou Garančou a Josephem Callejou, která má vyjít na přelomu února a března, bude přínosnější.