Amadeus Guitar Duo – Images from the South

(Tedesco, Carulli, Montes, Garcia, Villa-Lobos, Rodrigo, Tárrega)

Amadues Guitar Duo: Dale Kavanagh, Thomas Kirchhoff – kytara. Produkce: Joachim Müller. Text: A, N. Nahráno: 16. – 19. 3. 2007. Vydáno: 2007. TT: 52:20. DDD. 1 CD Hänssler Classic CD 98.291 (distribuce Rosa).

Kytarové duo Amadeus rozšířilo svou diskografii o další CD věnované hudbě z jižních krajin – evropských i amerických. Zvolili skladby původně určené pro dvě kytary, některé dokonce psané přímo pro ně, i transkripce skladeb pro klavír (Villa-Lobos), sólovou kytaru a částí z koncertů pro dvě kytary a orchestr (Garcia, Rodrigo). Nejpřesvědčivěji v jejich podání vyznívá hudba soudobá, zvláště pak suita Surama , kterou jim psal Alfonso Montes přímo na tělo a ve které uplatňují své největší devizy – brilantní virtuózní techniku, cit pro latinskoamerické rytmy a jemné barevné odstíny, vyrovnaný tón a velice dobrou souhru (Kanaďanka Dale Kavanagh a Němec Thomas Krichhoff jsou partnery nejen v hudbě, ale i v osobním životě). Výhrady bych ale měla k jejich interpretaci hudby počátku 19. století (Carulliho Serenade A dur, op. 96, č. 1 ). Jednak moc nevyužívají výrazových nuancí, jakých si melodické fráze i harmonický průběh žádají, jednak mi nesedí jejich agogické pojetí – v místech stupňujícího se napětí často zrychlují, což ovšem nepodporuje hudební gradaci, ale působí jako znervózňující nerytmičnost. Totéž platí i pro kompozice Maria Castelnuova-Tedesca Sonatina Canonica, op. 196 a Fuga Elegiaca, op. 211 , jejichž melodické motivy i práce s nimi reflektují hudbu 18. a počátku 19. století – i jim by prospěl větší cit pro klasický řád. Fanfare , Fandango a část Arietty z Rodrigova Concierta Madrigal pro dvě kytary a orchestr mají i v komorním podání dua svůj půvab, ve srovnání s originálem, impresionistickým obrazem, vyznívají spíš jako skica. V závěrečných Tárregových Vzpomínkách na Alhambru v Sagrerasově úpravě pro dvě kytary zaznívá v úvodu zajímavý efekt dvojhlasého tremola, ovšem za cenu pomalejšího tempa, než na jaké jsme zvyklí u sólové verze.