středa, 28. květen 2008

Alberto Nose - Schumann – Prokofjev

Napsal(a) 

Alberto Nose  - Schumann – Prokofjev Alberto Nose - Schumann – Prokofjev

Alberto Nose - klavír. Produkce: Judith Carpentier-Dupont. Text: A, N, F, Š. Nahráno: 1-2/2006, Abbaye de l`Epau. Vydáno: 2006. TT: 71:20. DDD. 1 CD Nascor NS02 (distribuce Classic).

O italském pianistovi Albertu Nose toho u nás zatím mnoho nevíme. V bookletu se dočteme, že je mu osmadvacet let, že se úspěšně zúčastnil řady klavírních soutěží a že nahrávka Schumannových Symfonických etud a Prokofjevovy suity z baletu Romeo a Julie je jeho prvním CD. Pozornost vzbudí stručná poznámka na konci průvodního textu, totiž že tento projekt finančně podpořila francouzská Académie musicale de Villecroze. Tato instituce je známa tím, že si mladé umělce, které hodlá podpořit, vybírá velmi pečlivě. Svědčí o tom ostatně i toto CD. Alberto Nose je bezpochyby pozoruhodnou osobností. Skladby, které nahrál, patří v pianistickém repertoáru k těm nejnáročnějším jak po stránce technické, tak výrazové. Přestože u obou děl lze při interpretaci vsadit na vnější efekt, Alberto Nose zvolil cestu naprosto opačnou. Hudba plyne s jakousi samozřejmou měkkostí, hladkostí a klidným nadhledem. Krásně znějící klavír nabízí pianistovi množství jemných barevných odstínů a zní měkce i ve forte. Alberto Nose volí většinou uměřená tempa (spíš nepatrně pomalejší, než že by se nutil do nějaké závratné rychlosti), čímž si otevírá prostor, aby každou hudební frázi "vyzpíval" do poslední noty. V pozadí obou skladeb cítíme navíc jakousi zvláštní nostalgii, jako by před námi uplývalo cosi dávného a krásného, o čem víme, že se už nikdy nevrátí. Tuto nostalgii bychom mohli možná považovat za adekvátní u romantického Schumanna, ale u "moderního" Prokofjeva je přinejmenším překvapující. Jenomže pak si uvědomíme (možná také s jistou nostalgií), že od premiéry "moderního" baletu Romeo a Julie uplynulo už téměř sedmdesát let. Navíc není vyloučeno, že do Noseho hry proniklo i něco z ovzduší středověkého cisterciáckého kláštera L`Epau, kde nahrávka vznikla. Alberto Nose neoslňuje ani neboří, ale málokdy jsem měl při poslechu klavíru tak intenzivní pocit poezie v tónech, jako právě u tohoto pianisty.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.