pátek, 21. červen 2002

Afflatus Quintet: Taffanel, Milhaud, Ibert, Francaix - Taffanel, Milhaud, Ibert, Francaix

Afflatus Quintet (Roman Novotný - flétna, Jana Brožková - hoboj, Vojtěch Nýdl - klarinet, Radek Baborák - lesní roh, Ondřej Roskovec - fagot) je soubor vynikajících sólistů svého nástroje, všichni jsou zároveň orchestrálními hráči a přes velké vytížení a vzdálenosti, které musí překonávat, aby se sešli, jim společné hraní stojí za to a buďme za ně rádi. Na jejich výkonu je slyšet nadšení pro komorní hru, která jim kompenzuje působení v orchestrech i sólová vystoupení. Komorní hra pro ně však není jen zábavným doplňkem výše uvedených činností, ale třetí, zodpovědně odváděnou profesí. Bylo u nás od konce dvacátých let, kdy bylo založeno první (Smetáčkovo) Pražské dechové kvinteto několik vynikajících souborů tohoto obsazení. Afflatus Quintet není jen jejich důstojným pokračovatelem, ale i (myslím, že zatím nedostižným) vzorem pro ty, kteří budou jednou chtít převzít žezlo po nich. Muzikantsky nejvděčnější skladby pro dechový kvintet v novějším a nejnovějším repertoáru psali francouzští autoři a čtveřice skladeb na tomto snímku patří zároveň vůbec k tomu nejlepšímu, co pro tento ansámbl bylo napsáno. Dechový kvintet g moll Paula Taffanela, Krb krále René Daria Milhauda, Tři krátké kusy Jacquese Iberta a Kvintet Jeana FranĆaixe dovolují každému z hráčů, aby se předvedl, v souzvuku zní barevně a vyrovnaně, jejich nástupy jsou bezvadné. Francouzští autoři napsali líbeznou hudbou pro chvíle pohody a v podání pětice skvělých dechařů je její poslech skutečným požitkem. Víc být nechce a ani nemusí. Těšme se na právě vycházející další album souboru.

Stopáž: 59:45

Nahráli: Afflatus Quintet (Roman Novotný - flétna, Jana Brožková - hoboj, Vojtěch Nýdl - klarinet, Radek Baborák - lesní roh, Ondřej Roskovec - fagot)