Accademia Bizantina, Ottavio Dantone – Bach Sinfonia

Accademia Bizantina, Ottavio Dantone – dirigent . Text: A, F, N. Nahráno: leden 2011, kostel San Girolamo, Bagnacavallo, Ravenna. Vydáno: 2011. TT: 73:24. DDD. 1 CD Decca 478 2718.

Dramaturgicky může nová nahrávka zaujmout hlavně dvěma způsoby: buď jde o novinku, objev, anebo o jiný pohled na známou hudbu. Právě na druhou kartu úspěšně vsadil italský soubor Accademia Bizantina (umělecký vedoucí Ottavio Dantone ), který se letos představí na Pražském jaru. Tento ansámbl má nastudován široký repertoár instrumentální, vokální, duchovní i operu od raného baroka po klasicismus. Jestliže na CD jsou vtipné fotografie jeho hráčů, jak se přetahují o provaz, který se pak přetrhne, rozhodně se tak hudebníci nepřetahují o Bachovu hudbu. Natočili předehry, sinfonie, sonáty a concerta z kantát Johanna Sebastiana Bacha, většinou z doby před rokem 1730. Skladatel obvykle neuváděl své kantáty orchestrální větou, předkládané CD představuje téměř všechny. Devatenáct čísel v rozsahu od pouhých devatenácti do sto devadesáti taktů je seřazeno do posluchačsky příjemného celku, jehož jednotlivé části kontrastují. Některé jsou málo hrané, dokonce autorsky nejisté, jiné jsou populární, ačkoli nejsou známé podle názvu, ale samotnou hudbou, přepracovanou později třeba do Braniborských nebo cembalových koncertů. Možná někdo zaváhá, když italský ansámbl hraje severoněmeckou hudbu, ale Accademia Bizantina nabízí „šťavnatý“ zážitek. Její interpretace má sytý, barevný zvuk, živá, ale nepřeháněná tempa, příznačný motorický puls, pevné uchopení, naopak kontrastuje v pomalých zpěvných větách a volných úsecích. Od prvních tónů posluchače hned strhne, což u souboru staré hudby není samozřejmostí. Ostatně Ottavio Dantone se vyznává, že ho Bachova hudba utěšuje, léčí a činí šťastným. Navíc se tento varhaník a cembalista, absolvent milánské konzervatoře a první Ital, který zvítězil v předních evropských soutěžích, brilantně zhostil sólových průzračných varhanních partů některých skladeb. Pražskojarní koncert (18. května) a předkládané CD ansámblu Accademia Bizantina vřele doporučuji jak odborníkům, tak hudebním labužníkům.