úterý, 28. květen 2002

A Beautiful Mind

Je-li film úspěšný a je-li dobře zvládnuta propagační kampaň, může soundtrack vydělat vydavateli hodně peněz. Poměrně nedávno byly takovými hity u nás Rebelové a ve světě Titanic a Gladiátor , v současné době pak Společenstvo prstenu (letošní Oscar za hudbu) a film A Beautiful Mind - Čistá duše , který získal 25. 3. v Los Angeles hned čtyři Oscary (nejlepší film, režie, scénář, herečka ve vedlejší roli). Film o matematickém géniovi, který nakonec zvítězí nad schizofrenií, inspirovaný skutečným příběhem nositele Nobelovy ceny Johna Nashe je skutečně působivý, je šitý na míru amerického diváka (skutečný hrdina - silný jedinec, ušlechtilé ideje, love story, přiměřená dávka zábavy a citů, obraz podivného génia, záhadná konspirativní zápletka, která se ukáže být schizofrenním virtuálním světem hlavní postavy, kterého výborně ztvárnil "gladiátor" Russell Crowe), a to včetně hudby. James Horner je zkušeným filmovým skladatelem, i když dost rutinním, bohužel však nemá výjimečnost Glasse, Godára nebo Morriconeho. Čistá duše čerpá ze zručně udělané "fúze" nymanovského minimalismu, romantismu a klasiky 20. století (pozdní Penderecki, Lutosl/awski, Holst). Ústřední táhlé téma (téma lásky) prochází celou deskou a vrcholí v hymnické, uslzené písni, kterou zpívá v závěrečných titulcích v Evropě a v Americe velmi populární Charlotte Church ; před několika lety "zázračné" pěvecké dítě koketující s operní klasikou, v začínající dopělosti naštěstí obrátivší se na pro ni vhodnější parketu středněproudého popu a romantických písní Ä la Sarah Brightman. Vše je dobře promyšleno tak, aby city lidí byly v součinnosti s vizuálním prožitkem uspokojeny. Čistá duše vyšla ze souboje se Společenstvem prstenu poražena, slečna Church prohrála s paní Enyou, nicméně kvalitativní hudební rozdíl mezi těmito konkurečními filmy je mizivý.

Vydavatel: Decca Records / Universal Music

Nahráli: Charlotte Church