Virtuózní klavírista Javier Perianes

Významný španělský klavírista Javier Perianes přijal ve své rodné zemi osobní pozvání od Romana Bělora, ředitele Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, aby v naší metropoli koncertně vystoupil. Debutem na naší prestižní přehlídce se stal pro Perianese jeho úspěšný recitál ve Dvořákově síni Rudolfina v rámci programu „Nokturno II,“ na kterém si získal posluchače provedením vybraných skladeb hudby romantické Franze Schuberta a impresionistické Clauda Debussyho. Z období rané tvorby 20. století zahrál v Praze díla nejznámějšího španělského skladatele Manuela de Fally, jehož dílem Fantasía bética korunoval svůj recitál a následující večer 19. května 2016 ve Smetanově síni Obecního domu oslnil publikum za doprovodu tuzemského orchestru Fallovým proslulým dílem Noci ve španělských zahradách.

Před Perianesovým vystoupením program zahájil Symfonický orchestr Českého rozhlasu s hostujícím polským dirigentem. Současný umělecký ředitel Varšavské filharmonie Jacek Kaspszyk otevřel koncert Polskými melodiemi op. 47 č. 2, které složil Mieczysław Weinberg. Dílo z minulého století prostoupené tanečními rytmy polky, valčíku a mazurky, je inspirováno lidovými nápěvy. Výrazné melodie polského skladatele dirigent s energickým projevem rozehrál v plné orchestrální síle zvuku. S citem pro národní dílo vyzdvihl Kaspszyk hravou esenci polské hudby. 

Rodák z Andalusie Javier Perianes (1978) ve skladbě Noci ve španělských zahradách vnímal niterně v interpretaci vliv andaluzské španělské lidové hudby i francouzský kolorit nesoucí stopy inspirativního pobytu skladatele v Paříži v době vzniku kompozice. Klavírista introvertního projevu, otočený během svých pauz při provedení díla zády k publiku směrem k orchestrálním hráčům a dirigentovi, soustředěný na virtuózní podání skladby, kombinující měkké a tvrdé úhozy, cítící krásně lyriku, impresi, lesk světla hry ve výškách i dramatický tah, hluboce a přesvědčivě vyjádřil v přednesu tajemnou atmosféru přírody. I když byl občas zastíněn orchestrem, hrál brilantně. V sále se ozývala zvolání Bravo.

Javier Perianes nahrál dílo s dirigentem Josepem Ponsem a se Symfonickým orchestrem BBC v originální verzi podle autografu uloženém v Archivu Manuela de Fally v Granadě pro label Harmonia Mundi. Za rok 2012 mu nahrávka vynesla nominaci na Latin Grammy.

Firma Teldec přinesla na trh v roce 2000 jedinečnou live nahrávku stejného díla hraného v  chicagském Medinah Temple v květnu 1997. Pro strhující symfonický kus pro klavír a orchestr si Chicagští symfonikové pod taktovkou Plácida Dominga přizvali klavíristu Daniela Barenboima. V maximální šíři barev a zvuků rozehráli všichni interpreti Fallův výrazný kompoziční smysl pro španělského ducha s rysy francouzské avantgardy. Barenboim však někdy hrál na úkor impresionistické lehkosti skladby.

Bohatá a žánrově pestrá tvorba amerického skladatele Leonarda Bernsteina, jehož sté výročí narození si za dva roky připomene celý hudební svět, je stále prubířským kamenem pro mnohá naše symfonická tělesa. Divertimento pro orchestr z roku 1980 v osmi miniaturách vnáší na pódium nejen waltz, sambu, turkey trot, blues a pochod, ale i reminiscence na díla proslulých evropských skladatelů vážné hudby. Nejlépe SOČR hrál pasáže odkazu klasické hudby, jinak provedení postrádalo uvolněnost v tanečních rytmech, přirozený tah celé kompozice a kompaktní lehkost.  

Koncert uzavřel dirigent jedním z vrcholných děl francouzského impresionismu. Moře, které nese podtitul Tři symfonické skicy pro orchestr, složil skladatel Claude Debussy v letech 1903 – 1905. Interpretaci ovládla dramatičnost v symbolické paralele s námětem setkání přírodních živlů, gradace dynamiky dominovala nad skladatelovou diferenciací orchestrálních barev. S ohledem na předchozí recitál Javiera Perianese oba večery spojovala výborná dramaturgická návaznost festivalových programů.    

Sdílet článek: