Vilém Veverka opět No Limits, tentokrát vánočně

Pro svůj předvánoční koncert 8. prosince na Novoměstské radnici zvolil hobojista Vilém Veverka název „Christmas No Limits II“, vystihující program vytvořený z jeho předcházejících koncertů i nahrávek s ansámblem Ultimate W Band a také z nejnovějšího projektu Christmas Album. Supraphon tuto nahrávku vydal v listopadu a k datu koncertu album dosáhlo na první příčku v prodeji titulů klasické hudby.

Koncert otevřel Koncert č. 4 „Zima“ Antonia Vivaldiho, který podobně zahajuje vánoční album I. větou, ovšem nyní zazněl celý třívětý koncert v pěkném svižném tempu s radostnou náladou přímého kontaktu s publikem. Sólista Vilém Veverka vystoupil s Ultimate W Band, tvořeným houslistkami Janou Kubánkovou a Adélou Štajnochrovou, violistou Martinem Stupkou a Lukášem Svobodou s violoncellem, Jan Kořínek s kontrabasem a Martin Hybler u kláves byli zárukou suverénního continua. Vivaldiho Zima zněla jako celek naprosto virtuózně a původní houslový part byl v rukou hobojisty neskutečně pohyblivý a detailně vycizelovaný. Kontrastem k baroku byla následující skladba o 200 let mladší, v Adagiu pro hoboj a smyčce Samuela Barbera autor nabídl sólistovi možnost prokázat technickou zralost a cit pro vyznění nevšedně působivé melodie, která legatem spojuje náročné zpěvné linky. Podání sóla i ansámblu bylo plné poezie a jemné krásy.

První část koncertu ukončilo výborné provedení Koncertu pro hoboj, smyčce a continuo a moll BWV 1041 Johanna Sebastiana Bacha, dílo určené původně houslím, který Vilém Veverka uváděl na klasických koncertech. S Ultimate W Band dostala skladba nový energický náboj, v němž od svítivého Allegra, přes volné Andante až do závěrečného Allegro assai celý ansámbl se sólistou dýchal precizní souhrou a nadšením, jež hudebníci přenesli na pozorné posluchače a právem vzbudili vřelý potlesk.

, foto Jaromír Tužil

Po přestávce zazněly opět dvě skladby z vánočního alba, nejprve Melodie ukrajinského skladatele Myroslava Skoryka (1938–2020). Tato „duchovní hymna Ukrajiny“ dostala v provedení hoboje a Ultimate W Band včetně bicích Tomáše Hobzeka současný zvuk a náležitý výraz, který je nyní tak mimořádně aktuální. Porozumění Skorykově poselství bylo znát na nepatetickém, ale naprosto srozumitelném odevzdání této skladby. Skladba Johna Ruttera (1945) Angels’ Carol z 80. let minulého století vrátila posluchače k Vánocům půvabnou melodií a ponorem do biblického Lukášova evangelia, kterému ansámbl s hobojem věnoval prosvětlený klid a noblesu s pečlivě diferencovaným emocionálním přednesem.

Giuseppe Torelli patří k italským barokním mistrům a jsou mu připisovány zásluhy o formu concerta grossa. Vánoční concerto grosso je ze sbírky psané krátce před smrtí skladatele a Vilém Veverka s ansámblem zasadili Torelliho skladbu do programu s pečlivou vytříbeností v projevu s barokním vyzněním. Závěr patřil perfektnímu uvedení Concerta in D Josepha Haydna v úpravě Mariána Vargy, skladby mnohokrát uváděné i nahrané na prvním společném albu Next Horizon. Opět celý ansámbl i s bicími představil se sólovým hobojem baroko v současném zvuku, který toto uskupení charakterizuje. Perfektní preciznost, závratné tempo a energie sršící z radosti z muzicírování. Hoboj je zde sólem i spoluhráčem, prostě tato hudba v nejlepším slova smyslu „šlape“ a vtahuje do svého prostoru všechny posluchače. Závěr splnil všechna očekávání, nadšení hudebníků i auditoria už podtrhl jen závratný přídavek, v němž se Vilém Veverka a Ultimate W Band s posluchači rozloučili.

Sdílet článek: