středa, 10. červenec 2013

Vídeň - Henzeho Pollicino

Napsal(a) 

Vídeň - Henzeho Pollicino, foto Michael Pöhn/Wiener Staatsoper Vídeň - Henzeho Pollicinofoto: Michael Pöhn/Wiener Staatsoper

Poprvé v historii repertoáru Vídeňské státní opery se hraje na velkém jevišti operní pohádka Pollicino , kterou složil významný německý skladatel 20. století Heinz Werner Henze. V době jeho života zaznělo dílo ve světové premiéře v roce 1980 na italském festivalu Cantiere Internazionale d’ Arte, který skladatel založil v Montepulcianu se záměrem podpory a šíření nové soudobé hudby. Ředitel Vídeňské státní opery Dominique Meyer k nové premiéře dětské opery, která se konala 28. dubna 2013 na velkém jevišti s ohledem na provozní možnosti i malé návštěvníky, podotýká: „Hrajeme pro děti opery v prostoru vyhřívaného stanu na střeše divadla, kde máme pro ně hezký repertoár, ale dětem to nestačí. Když přijdou do hlavního prostoru velkého divadla, tak v něm mohou zažít mimořádné pocity, které v nich zůstávají dlouhou dobu. Mnohdy dojemně a neuvěřitelně na ně působí, slyší-li hlasy, které nejsou elektronicky zesílené. Pro nás dospělé je to celkem normální, ale pro děti zázrak.“

Heinz Werner Henze psal dílo s citlivým přístupem k malým návštěvníků, kteří si mohou najít v opeře úryvky ke zpěvu a pobavení. V opeře zaznívají melodie italských lidových písní a citáty ze známých hudebních děl. Situace příběhu, postavy a zvířata zhudebnil skladatel charakteristicky. V partituře použil zvuky, které publikum dobře zná z reálného života. Mnohé rytmické a melodické motivy výrazně zesilují účinek jednotlivých operních obrazů. Dílo patří mezi nejvýznamnější soudobá díla 20. století určená dětskému obecenstvu.

Ve Vídni je opera přístupná návštěvníkům od šesti let a kompozice zní v divadle zkráceně bez přestávky v délce 65 minut. Vynechány jsou některé instrumentální mezihry. Dirigent Gerrit Prießnitz dirigoval Jevištní orchestr Vídeňské státní opery (známý např. z operních děl pro děti nebo z minulých ročníků operního plesu, na kterém až v posledních dvou letech začal hrát stabilní Orchestr Vídeňské státní opery). Těleso bylo tentokrát obohaceno o hudebníky Orchestru Hudebního gymnázia Neustiftgasse a společně podali solidní muzikálně procítěný výkon. O výpravu se zasloužila Maria-Elena Amos . K produkci byl přizván mladý rakouský režisér René Zisterer , který si upevňuje postupně renomé nejen ve své rodné zemi, ale i v zahraničí. V Opeře Darmstadt s úspěchem inscenoval Verdiho romantické dílo Síla osudu a ve Vídeňské lidové opeře nejznámější scénickou skladbu Carla Orffa Chytračka. Pollicino je ve Vídeňské státní opeře jeho debutem.

Příběh o chudé rodině žijící v malé chýši je prostřednictvím jezdícího lehce osvětleného domku zasazen do ponurého temného lesa, kam otec a matka pošle svých sedm synů se záměrem, aby se v něm dokázali sami o sebe postarat. Strach dětí zmírní až jejich setkání se zvířaty, s nimiž navážou přátelské vztahy. Masky zvířat jsou pěkné a zářivou barevností vytváří scénickou metaforu k ději. Syn Pollicino se svými bratry doputuje ke stavení se symbolickým velkým jazykem, na kterém se klouže a hravě dovádí sedm malých děvčátek. V domě žije lidožrout se svou ženou. Po čase se podaří všem dětem z nebezpečných nástrah vysvobodit a jít vstříc světlejším a radostnějším dnům. Ve finále se přesouvají v páru z jeviště do hlediště, kde tancují mezi publikem a vesele zpívají. Sebastian Kranner si získává srdce diváků svou bezprostředností i lahodně znějícím kultivovaným zpěvem. Rodiče synů ztvárnili s péčí i lakonickou rozervaností výborně Hans Peter KammererCaroline Wenborne . Lidožrout Andreas Hörl dokázal krásně a barvitě rozehrát svou roli zlého despoty i s komickými gagy, které děti ocenily s pobavením. Jeho žena ztvárněná Simonou Ivan byla v černém kostýmu spíše chladnokrevně sošná. Donna Ellen (Uhu) a Alina Höninger (Clotilde) obohatily příběh rozverností a muzikálností. Na čtvrtém představení skandovali malí diváci po jeho skončení s rozzářenými úsměvy: „Přídavek! Přídavek! Přídavek!“

Když jsem v letošní sezoně navštívila i další zábavnou pohádku ve Vídeňské státní opeře, tentokrát na střešní scéně ve stanu, kde se již čtrnáct let úspěšně uvádí scénické dílko Wilfrieda Hillera Das Traumfresserchen , zpívaly děti v publiku nadšeně se souborem díky projekční scéně na jevišti i v průběhu děje. S velkým očekáváním je už dnes spojena příprava dětské soudobé kompozice Elisabeth Naske Das Städtchen Drumherum , která bude mít premiéru ve Vídeňské státní opeře 26. října.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.