čtvrtek, 24. březen 2016

Velikonoční Collegium 1704: Mimořádný Mesiáš

Napsal(a) 

Raffaele Pe, Marie-Sophie Pollak a Václav Luks, foto Petra Hajská Raffaele Pe, Marie-Sophie Pollak a Václav Luksfoto: Petra Hajská

Pro velikonoční čas připravil Václav Luks se svým Collegiem 1704 v rámci jubilejní sezony 2015/16 dílo, které je těmto nejvýznamnějším křesťanským svátkům nejblíže. Ve zcela zaplněném Rudolfinu pražským i zahraničním publikem zaznělo 22. 3. ikonické oratorium Georga Friedricha Händela Mesiáš v provedení souboru Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, s nimiž Václav Luks oslavil v loňském roce 10. výročí založení. Přizvaní zahraniční sólisté se připojili k vzorovému nastudování Collegia 1704, jemuž Václav Luks od počátku vtiskl pečeť vynikající interpretace propracované do nejmenšího detailu u všech členů ansámblu. Jeho dirigentská gesta skutečně pracují s každým hudebníkem individuálně a zvuk souboru to kvalitativně mimořádně povyšuje. Marie-Sophie Pollak, německá sopranistka sklízející úspěchy především v barokních operách a velkých vokálních dílech, vystupovala s Collegiem 1704 poprvé a zaujala precizním, technicky bravurně svítivým hlasem, úžasně znělým i v nejtěžších pasážích. Byla radost poslouchat krásnou barvu hlasu, jemuž Händelův Mesiáš poskytl tolik interpretačních možností a mladá pěvkyně ještě s léty jistě připojí ke svému báječnému uměleckému výkonu také hlubší prožitek, který právě u Mesiáše biblické poselství očekává.

Foto Petra Hajská Foto Petra Hajská

Italský kontratenorista Raffaele Pe nenechal nikoho na pochybách, že velkolepé Händelovo oratorium je pro něho výbornou příležitostí uplatnit mimořádný cit pro zpívaný text s bohatým vnitřním vkladem, výrazným a přesným frázováním zvučného a přitom sametového hlasu, který ve výškách doslova kouzlil. V nižších polohách byl občas méně znělý, ale jeho emoční vklad staví tohoto pěvce do čela sólistického kvarteta a jeho debut nejen s Collegiem 1704, ale současně také v Praze bude patřit k dalším úspěchům ve slibně se rozvíjející kariéře sympatického pěvce. Polský tenorista Krystian Adam působil dojmem zkušeného a znalého umělce se širokým repertoárem a s Václavem Luksem spolupracuje pravidelně. Jeho velmi půvabný a barevně působivý hlas je spíše komorního zaměření, proto pečlivé školení a emoční vyjádření pěvce zůstalo pro velkolepé Händelovo dílo ve srovnání se sopránem a kontratenorem poněkud ve stínu. Kvarteto sólistů doplnil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac, jenž zastoupil původně ohlášeného francouzského barytonistu Bernoita Arnoulda. Studia ve Stuttgartu a působení ve Švýcarsku, Německu i na mnohých evropských festivalech daly tomuto pěvci cenné zkušenosti s repertoárem operním, především 19. století, ale také s velkými díly vrcholného baroka. Přizvání k provedení Mesiáše znamenalo pro umělce první spolupráci s Collegiem 1704 a jeho vkladem byl dobře školený a povětšinou přesně frázující hlas. Ve srovnání s ostatními sólisty však zanechal matnější dojem, neboť Händelovo oratorium klade skutečně vysoké nároky hudební i výrazové.

Uvedení kompletního velkolepého oratoria Mesiáš je skutečně mimořádným počinem, není mnoho příležitostí slyšet toto veledílo v našich koncertních sálech. Collegium 1704 předneslo Händelova Mesiáše s naprostou jistotou a dominovalo celému provedení, Collegium Vocale 1704 přes své pěvecké kvality zůstávalo místy zvukově skryto a jeho případné posílení pro velké projekty může být úvahou. Závěrečné opakované jásavého Hallelujah však korunovalo úžasný, náročný a precizně připravený koncert, který rozezněl nejen Dvořákovu síň, ale dozníval dlouho v myslích a srdcích všech nadšených posluchačů.

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.