Svatováclavský hudební festival

Pořadatelé Svatováclavského hudebního festivalu připravili návštěvníkům třiatřiceti chrámů Moravskoslezského regionu úctyhodný výběr skladeb širokého stylového záběru, a to z hudební tvorby od nejstarších evropských i mimoevropských kultur až k experimentálním směrům přítomnosti – tedy od židovských zpěvů synagogálních, přes nejstarší české kodexy středověku, duchovní odkaz renesanční, barokní, klasicistní i romantické epochy, až po avantgardní díla žijících tvůrců; tuto oblast tvorby prezentovala monumentální Symfonie „Amen“ Galiny Ustwolskiji.

Tradiční konstantou svatováclavské dramaturgie jsou soubory a sólisté, vycházející z historicky poučené interpretace. V tomto směru se stal absolutním vrcholem festivalu přímo symbolicky koncert v opavském kostele sv. Václava (17. 10.) s Václavem Luksem a jeho soubory Collegium 1704 / Collegium Vocale 1704 . Byl orientován na duchovní odkaz Jana Dismase Zelenky a jeho kompozičně vyzrálou kompozici Missa votiva e moll, ZWV 18. Monumentální stavbu kontrastních ploch Zelenkovy partitury Václav Luks dokonale stmelil v monolitní kompoziční útvar svým osobitě promyšleným interpretačním řešením. Obdiv zaslouží komorní sborová složka Luksova souboru Collegium Vocale 1704, která při naprosto srozumitelné pěvecké dikci vytvářela i v těch intervalově a rytmicky nejpohyblivějších polyfonních pásmech rovnocenné partnerství složitým nástrojovým kontrapunktům. Zvuková vyváženost instrumentalistů a sboru dosáhla optimálního vyznění. Niterná výpověď autorovy prosebné pokory i následného díkůvzdání byla věrohodně tlumočena sólisty, a to jak v úkonu kajícnosti „Christe eleison“ s náročnou a skvěle zvládnutou koloraturou zářivého sopránu Hany Blažíkové , tak i v mystikou prostoupené části Creda „Et incarnatus est“ v sugestivním projevu sametového témbru výjimečně krásného altu Markéty Cukrové . Kouzelnou atmosféru klidu a vnitřní pohody vyzařovalo lyrické nesentimentální „Benedictus“ (Stanislava Mihalcová ). Vytříbený interpretační projev, historická hloubka interpretace i nadšení, vyzařující z poměrně mladého ansámblu pěvců a instrumentalistů pod uměleckým vedením Václava Lukse, přinesly zcela určitě ten nejpříjemnější zážitek aplaudujícímu festivalovému publiku.

Sdílet článek: