pondělí, 29. červenec 2002

Slibný začátek

Napsal(a) 

Slibný začátek Slibný začátek
Organizátoři prvního ročníku nového dubnového festivalu jako by využili polohy moravské metropole, odkud je blízko do Prahy, Vídně i Bratislavy a přivezli to nejlepší, co se dalo získat z rádiusu circa 300 kilometrů. První polovina třídenního festivalu oslovila vyzrálejší posluchače, druhá mohla zaujmout i běžného laika. Mezi favority patřil Tariška­Jonáš Quartet, který dokázal, že i běžné standardy se dají zahrát moderně. A ty, kteří složitému jazyku současného jazzu ne zcela porozuměli, uspokojil alespoň host večera - slovenský zpěvák Peter Lipa. Ostřílený tenorsaxofonista, Polák Janusz Muniak, pokračoval ve vytříbeném mainstreamu, podpořen bánsko­bystrickým triem Nothing But Swing. Za povšimnutí stál výkon v Čechách málo známého pianisty Klaudiuse Kováče, kterému nedělá problém bop ani kvartové cítění. Má prostě temperament i duši, a navíc zbytečně nezabředává v revivalových influencích. Nevidomá Američanka Diane Schuur splnila očekávání hvězdy festivalu a její vystoupení v rozlehlých prostorách obchodního centra mělo všechny příznaky stoprocentně odehrané show. Vesměs starší standardy oblékala do swingových šatů s lehce popovým střihem. Těžko by se jí dalo co vytknout. Slovenka Miriam Bayle zavítala do Brna z Prahy, kde momentálně žije. Ve stísněných podmínkách komorního prostoru Jazz Karel Kafe za spornější kvality zvuku přesvědčila svým scatem, jenž nemá široko daleko konkurenci. Přesto asi nepřekonala vlastní výkon z brněnského klubu Alterna v průběhu minulého jara. Závěrečný jamsession se pochopitelně protáhl do pozdních ranních hodin, ale nemohl nadchnout víc, než ten v pořadí první s účastí kontrabasisty Scotta Steeda a černošského bubeníka Regginalda Jacksona (Diane Schuur trio), kteří vyburcováni atmosférou a slovenskou dvojicí Tariška, Jonáš, zcela strhli přihlížející dav k frenetickému aplausu. Mladí organizátoři festivalu se netají záměrem pokračovat v importu zámořských hvězd jazzového nebe. Pokus přivést na jih Moravy opravdový moderní jazz a okořenit přehlídku souborů vystupujících buď v rámci úspěšného festivalu klubu Alterna nebo příležitostně v Jazz Karel kafé, či v nedávno otevřeném klubu Fléda, se vydařil. Návštěvnost jazzového festivalu rovněž přesvědčila, že v Brně se dobrému jazzu dostává slušné pozornosti. Jen Bůh však ví, zda­li se podaří organizátorům představovat každý rok novou a svěží dramaturgii, ušetřenou opakujících se jmen domácích interpretů. Vladimír Strakoš

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.