neděle, 17. srpen 2003

Quatuor Mosaiques

Napsal(a) 

Quatuor Mosaiques Quatuor Mosaiques
Pro své vystoupení ve Španělském sále vybral Quatuor MosaĘques , známý především interpretací vídeňských klasiků, velmi zajímavou kombinaci skladeb. V první polovině stály vedle sebe Smyčcový kvartet G dur op. 18/2 Ludwiga van Beethovena a Smyčcový kvartet d moll op. 103 Josepha Haydna. Obě díla vznikla v rozmezí několika málo let kolem přelomu 18. a 19. století. Zatímco u Beethovena se jedná o skladbu z prvního kvartetního opusu, u Haydna se jedná o kvartet poslední. Haydn z něho napsal pouze první dvě věty, na dokončení celého díla už jedenasedmdesátiletému skladateli nestačily síly. Celou druhou část večera vyplnil Beethovenův Smyčcový kvartet a moll op. 132 , druhý z pětice proslulých pozdních kvartetů. Už při Beethovenovu Smyčcovém kvartetu G dur mohli posluchači u Quatuor MosaĘques ocenit vynikající souhru i cit pro výrazovou a zvukovou čistotu. Beethoven plynul lehce (kouzelná allegrová epizoda ve volné větě), živě, bez dramatických zvratů. K první větě Haydnova kvartetu přistoupili interpreti s dojemnou pietou, druhá věta "Menuetto" vyzněla v jejich podání naopak velmi dramaticky, neboť hráči ji vnímali spíše jako životní příběh než jako pouhou taneční stylizaci. Vrcholem večera se stalo provedení Beethovenova Smyčcového kvartetu op. 132. Rozsáhlé, výrazově náročné a formálně komplikované dílo hrál Quatuor MosaĘques s maximální koncentrací, se střídmými gesty, v intimní dynamické rovině mezi pianissimem a mezzoforte, a zvláště ve volné větě se jeho interpreti postarali o zážitek, na který se nezapomíná. Všichni členové Quatuor MosaĘques hrají na dobové nástroje. Mimořádně hezky znějí housle primária Ericha Hömartha a violoncello Christopha Coina . Sekundistka Andrea Bischof a violistka Anita Mitterer se zdály být zvukově nepatrně slabší, což bylo nápadné zvláště v místech, kde jim skladatel dopřál vystoupit do popředí. Není ovšem vyloučeno, že se v tomto ohledu i "podepsala" na špičkovém výkonu Quatuor MosaĘques akustika Španělského sálu.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.