pondělí, 19. srpen 2002

Překavpení z Osla

Napsal(a) 

Překavpení z Osla Překavpení z Osla
Mariss Jansons přijel dirigovat poprvé do Prahy. Je skoro škoda, že jsme museli čekat tak dlouho, až uzavře dvě desetiletí u Oslo Philharmonic Orchestra , abychom teprve nyní zjistili, co už bylo jistě dlouho zřetelné, že tam totiž udělal obrovský kus práce. Orchestr z norské metropole, soudě podle koncertního výkonu (1. 6.) ve Smetanově síni, se za ta léta stal suverénním a tvárným tělesem světového formátu. Kompaktnost projevu, plasticita a málokdy slýchaná dynamická flexibilita se nedala přeslechnout. Jansons charakteristickým gestem bez taktovky vedl večer tak, že vzbudil úžas z nečekaného. Sibeliova 2. symfonie překvapivě získala na přehlednosti i na typické dikci a atmosféře, Rousselova Symfonie č. 3 zaujala rozkročením mezi nezávaznou lehkostí a symfonickou závažností a Ravelova suita Daphnis et Chloé vynikla orchestrální barvitostí, jemnými odstíny a hladkou zaobleností. Podobný koncert naplní posluchače potěšením ze sehranosti, která není drilem, a z profesionality, která není rutinou, i vnitřní radostí z hudby, která není bezduchá.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.