Písňová Neapol na Trojském zámku

Šestý koncert 19. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby se nesl v duchu Barocca napoletana. Pražskému publiku v Trojském zámku se 30. 7. 2018 představila belgická sopranistka Lore Binon a za doprovodu anglické harfistky Sarah Louise Ridy, belgické teorbistky Sofie Vanden Eynde a flétnisty Jowana Merckxe zazpívala barokní písňový repertoár, který je spojen právě s Neapolí.

Dramaturgicky byl večer vystavěn na kontrastu tehdy oblíbených písní, z nichž některé mají kořeny ve formě tzv. villanelly (původně vícehlasá píseň s textem v neapolštině), a instrumentálních skladeb – barokních i soudobých, zčásti založených na prvku improvizace. Takzvaný neapolský styl, charakteristický důrazem na přirozenou deklamaci a návaznost hudby na text, se jako nový styl sólového zpěvu s doprovodem bassa continua postupně rozšířil po celé Itálii. Letní slavnosti tak připravily opět pozoruhodný koncert, na němž bylo možné se seznámit s hudbou autorů, jako jsou Andrea Falconieri, Francesca Caccini, Giovanni Maria Trabaci nebo Stefano Landi.

 , foto Petra Hajská

Mladá sopranistka Lore Binon vládne příjemnou barvou hlasu a v Trojském zámku přednášela své party s velkou soustředěností, na které neubíral nic ani horký večer. Přesvědčivě a kultivovaně tak tlumočila širokou škálu emocí, kterou v sobě nesou texty těchto milostných písní. Zvláště působivě vyzněla v jejím podání například skladba Stefana Landiho Malá cikáda zpívá, v níž se také dobře poslouchala výborná souhra instrumentálního doprovodu (harfa, teorba a flétny), dále emotivně laděná píseň Barbary Strozzi Slzy mé anebo anonymní kompozice ze 16. století Paní má, tys mě zarmoutila. Lore Binon je absolventkou Královské konzervatoře v Bruselu, Amsterdamské konzervatoře a také Escoly Superion de Música de Catalunya v Barceloně. Postupně v těchto institucích vystudovala hru na housle a zpěv. Je laureátkou několika soutěží a věnuje se hudebně-divadelním projektům. Její písňový repertoár je velmi rozsáhlý, vystupuje jak sólově, tak i s řadou renomovaných ansámblů, sborů a orchestrů.

 , foto Petra Hajská

V Trojském zámku se vedle ní představila i harfistka Sarah Louise Ridy, která vystudovala hru na moderní harfu na Royal Northern College of Music v Manchesteru a poté pokračovala ve studiu barokní harfy na konzervatoři v nizozemském Den Haagu. Vystupuje jako sólistka a také spolupracuje s řadou souborů, zabývá se hudbou nejrůznějších stylů. Její hra byla velmi svěží a křišťálový zvuk harfy vynikl například v instrumentální kompozici Ascania Mayoneho Toccata quarta. Společně se svou kolegyní, teorbistkou Sofií Vanden Eynde citlivě doprovázela zpěv Lore Binon.

 , foto Petra Hajská

Se Sarah Louise Ridy působí v duu Amorroma také renomovaný flétnista Jowan Merckx. Zároveň je také členem ansámblu Zefiro Torna. Je absolventem Lemmens Institute v Lovani, skladatelem a multiinstrumentalistou. Dříve účinkoval také ve vokálně-instrumentálním souboru Capilla Flamenca. Ve své tvorbě rád propojuje tradice taneční lidové hudby s novými postupy a směry. Večer zaznělo několik jeho skladeb, v nichž se představil na různé typy fléten.  Jednotlivé nástroje umělců k sobě velmi příjemně zvukově ladily, jejich přesná souhra a osvěžující i kontemplativní náboj hudby, líbeznost jejích melodií, které okouzlujícím způsobem přednášela Lore Binon – to bylo to, co publikum v atraktivním prostředí Trojského zámku velmi ocenilo.

Sdílet článek: