čtvrtek, 21. září 2017

Geniální sólista, skvělý dirigent, výborný orchestr a nevhodné chování části publika

Napsal(a) 

Pinchas Zukerman a FOK, foto FOK Pinchas Zukerman a FOKfoto: FOK

Tak lze stručně popsat průběh zahajovacího koncertu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve Smetanově síni Obecního domu ze dne 14. září. V úvodu zazněla dvě díla Ludwiga van Beethovena – Romance pro housle a orchestr č. 1 G dur a Koncert pro housle a orchestr D dur.

Pinchas Zukerman není jen svrchovaně dokonalým houslistou. Je zcela výjimečným umělcem, jakých je i mezi špičkovými interprety stále méně. Na rozdíl od mnohých nehraje autora tak, aby předvedl především sebe. Hraje tak, aby představil co nejlépe především autora. A to se mu daří výsostně pravdivě a přesvědčivě již několik desetiletí. I proto pokládám například jeho nahrávky Mozartových koncertů za dosud zcela bezkonkurenční. Totéž si myslím o jeho provedení obou Beethovenových opusů na tomto koncertě. Je zbytečné popisovat nuance a finesy jeho hry, ty se musí zažít živě. Volba temp, frázování, barev, atd. – to není úkol pro kritika, ale pro básníka či kněze, protože jeho umění (Larghetto!) je kontaktem se Stvořitelem hudby. V jeho hře se snoubí znalost, dokonalost, moudrost, cit, intelekt i zkušenost v ojedinělý hudební účinek. Svou stále mladistvou pohotovost předvedl umělec neokázale vtipným přídavkem populární melodie, zahrané na housle koncertní mistrové orchestru – v jeho rukou zněly stejně dokonale, jako jeho Guarnerky.

Pinchas Zukerman a FOK, foto FOK Pinchas Zukerman a FOKfoto: FOK

Po přestávce zazněla rozsáhlá a náročná Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova. Dílo překypující bohatou zvukovou barevností ve čtyřech pohádkových příbězích z Tisíce a jedné noci, propojených motivem vyprávějící Šeherezády, je téměř učebnicí instrumentace a jeho provádění je vždy vizitkou jak orchestru, tak dirigenta. Pietari Inkinen znovu potvrdil, že orchestr měl velmi šťastnou ruku při výběru svého současného šéfdirigenta. Myslím, že tento uvážlivý a citlivý umělec již zřetelně patří do první kategorie evropských dirigentů své generace. Orchestr pod jeho vedením předvedl standardní výborný výkon, jenž výrazně ozářila skvělá sóla koncertní mistrové Rity Čepurčenko.

V kritice chování publika (potlesk mezi větami, láhve s pitím ap.) se přidávám k hlasu kritičky paní Maloveské. Buranské chování části publika a vůbec různé nevkusné manýry tolerované v koncertních síních jsem kritizoval již vícekrát. Jsem proto zvědav, kdy se v sálech objeví i hlučně svačící baťůžkáři v kraťasech a volně pobíhající psi... Pražská kulturní revoluce?

Pravoslav Kohout

Narodil se 27. 11. 1943 v Praze. Otec byl cellista (Smetanovo kvarteto) a matka klavíristka. Od 6 let se učil na housle u prof. dr. Josefa Micky, později u něj na Pražské konzervatoři. R. 1962 byl přijat na AMU (prof. dr. Alexandr Plocek), od r. 1963 do r. 1969 studoval na Moskevské konzervatoři P.I.. Čajkovského u prof. Galiny V. Barinové. Po povin. vojen. službě (1969 AUS) byl členem PKO (Pražského komor. orch. bez dirig.) .R.1972 založil Nové smyčcové kvarteto a v témže roce se stal prof. Teplické konzervatoře, odkud r. 1974 přešel na Plzeňskou konzervatoř. Následkem autohavárie r. 1975 ukončil koncertní činnost (kvarteto pokračovalo s primariem P. Hůlou jako Kocianovo kvarteto). V následujících letech byl pedagogem na Escuela Superior de Música y Dansa v Mexiku, LŠU Voršilská v Praze, Keski-Suomen konservatorio a Mikkelin musiikkiopisto ve Finsku. R. 1992 zpracovával v Praze spec. zadání MŠMT ČR na téma vysokého uměl. školství. Tehdejší hrozba zrušení základního uměleckého školství jej přiměla stát se r. 1993 ředitelem ZUŠ (Praha Smíchov), v letech 1993-2012 byl předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR. 2009 mu byla udělena cena AZUŠ ČR „Za významný přínos atd.“ Po několika operacích levé ruky, od r.1981 do r. 1992 opět občas koncertoval. Od r. 2016 je členem neformální skupiny „Pondělníci“. Nyní se věnuje pouze skladbě a hudební publicistice. Jeho celoživotním koníčkem je tvorba karikatur, koláží a slovních hříček.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.