Brněnský kontrabasový orchestr – skvělý a humorný

Zvuk bzučících čmeláků a pódium plné kontrabasů různých typů – takový byl první dojem z naprosto vyprodaného koncertu brněnského Spolku přátel hudby v úterý 1. března v Besedním domě. Šestnáct kontrabasů pohromadě je přece jen výjimečné seskupení, a tak není divu, že Brněnský kontrabasový orchestr je u nás jediným souborem svého druhu. Má sice místní označení, ale je vskutku mezinárodní (členem je i Mexičan). Pod vedením svého zakladatele Miloslava Jelínka , docenta HF JAMU a člena zdejší filharmonie, podal na koncertě skvělý výkon okořeněný i humorem. V jeho programu převládaly oblíbené skladby jako třeba Aleluja z Händelova Mesiáše , Mozartovo Ave verum corpusDies iraeRequiem či Brahmsův Uherský tanec . Ve druhé půlce zazněly ještě populárnější skladby, například Straussova polka Třesky plesky , ve které přesně na hudbu žongloval třináctiletý vítěz řady soutěží Václav Peca , Malandovo tango Olé guapa , v němž se zkušeně chopil akordeonu kontrabasista Marek Švestka , jeho ostatní kolegové hráli s růží v ústech a s náznakem tangové taneční figury. V zešeřelém sále překvapily světelné a kouřové efekty ve směsi písní švédské skupiny ABBA a v písni americké heavymetalové skupiny Metallica. Večer uzavřel Chačaturjanův Šavlový tanec s šermováním hráčů smyčcem a se závěrečným výpadem směrem do publika. S orchestrem citlivě spoluúčinkovala pianistka Marcela Jelínková a bicista Emil Machain . Orchestr hrál technicky perfektně, upoutal procítěnými vroucími melodiemi, vynikal přesnou souhrou, pohyblivými pasážemi a především ohromnou muzikálností a úžasným zaujetím. Lze ho vřele doporučit všem pořadatelům koncertů jako atraktivní ukázku toho, co vše lze zahrát na nejhlubší ze smyčcových nástrojů.

Sdílet článek: