úterý, 13. prosinec 2016

Vánoční tipy šéfredaktora

Napsal(a) 

Ačkoliv se v médiích pravidelně objevují názory, že nahrávací průmysl je když ne mrtvý, tak v krizi, že cédéčka už nikdo nekupuje, tak každý měsíc vyprodukují firmy v různých koutech světa stovky novinek a ještě více reedic v nejrůznějším přebalu. Adventní čas přímo vybízí obdarovat své blízké či přátele dobrou hudbou v kvalitním provedení. Jen je těžké vybrat. Výjimečně si dovolím vám nabídnout kolekci titulů, které bych se nebál koupit.

Nabízí se začít u nás tím nejsvátečnějším – Českou mší vánoční Jakuba Jana Ryby. Jenže v tomto případě bych za to ruku do ohně kritiky nedal. Nová nahrávka Vojtěcha Spurného u Radioservisu mě neuspokojila. Z vysloveně vánočních desek bych neváhal vrátit se k Lucianu Pavarottimu. Decca nedávno vydala na dvou CD směs klasických vánočních melodií (O Jesu mi dulcissime, O Holy Night, Panis angelicus, Ave Maria…) i duetů s hvězdami populární hudby (Sting, Clapton, Wonder…) a samozřejmě nemohou chybět „Tři tenoři“. Milovníka bel canta tím jistě neurazíte. Opět jsem si ověřil, jak je Pavarotti stále nenahraditelný a žádný ze současných tenorů se pěvecky nevyrovná jeho kondici vrcholného období. Mimochodem dobrým dárkem od Deccy by mohl být komplet Dvořákových Slovanských tanců (Jiří Bělohlávek, Česká filharmonie).

Z produkce Supraphonu určitě doporučuji instrumentální koncerty Františka Jiránka v podání souboru Collegium Marianum. Za desku roku české provenience bych označil kolekci čtyř kantát Bohuslava Martinů v podání Pražského filharmonického sboru vedeného Lukášem Vasilkem (Legenda z dýmu bramborové nati, Otvírání studánek, Romance z pampelišek, Mikeš z hor).  Dosud byla nejlepší nahrávkou Martinů verze Pavla Kühna z 80. let. Jestliže jeho pojetí má nesmírný tah, vidění Lukáše Vasilka je niternější, možná dokonce osobnější, v detailech propracovanější, analytičtější, pěvecky lepší, jistě i zvukově modernější.  Nitky se nádherně sbíhají do nádherného soutoku. Zásadní výklad notoricky známé hudby.

Jestliže je vám sympatická značka Warner Music / Warner Classics, pak vás potěší fenomenální trumpetistka Alison Balsom („Maurice André v ženském těle“), trojnásobná vítězka Echo Klassik a Umělec roku 2013 magazínu Gramophone, nahrávkou Jubilo s barokní hudbou (Bach, Corelli, Torelli ad.). Pakliže chcete něco vážnějšího a těžšího, pak byste měli zvážit zakoupení cenově velmi výhodné reedice legendárního kompletu cembalového díla Johanna Sebastiana Bacha v podání Zuzany Růžičkové (label Erato). Dvacet desek se určitě vyplatí!

V nabídce Harmonia Mundi mě zaujal nový projekt výborné Isabelly Faust. Její provedení Mozartových houslových koncertů s orchestrem Il Giardino Armonico  má mimořádné parametry.

Firma Sony Classical toho vydává oproti minulosti stále méně a méně, nicméně na světě je titul violoncellistky, která je mi svojí hrou, citem pro styl a otevřeností velmi sympatická – Sol Gabetta. Na desce Live jsou záznamy provedení dvou nádherných koncertů s Berlínskou filharmonií  – Edwarda Elgara a prvního koncertu Bohuslava Martinů. V Elgarovi spolupracuje se Simonem Rattlem, v Martinů s Krzysztofem Urbańskim. Je to skvělá předjímka hostování Sol Gabetty v aktuální sezoně České filharmonie.

Pěkným dárkem však nemusí být jen titul nahrávací firmy. CD a DVD produkují i orchestry a festivaly. Například London Symphony Orchestra vydal ve své pozoruhodné sérii LSO Live titul Mendelssohn: A Midsummer Night's Dream (LSO, Monteverdi Choir, sir John Eliot Gardiner) a na webu Svatováclavských hudebních slavností si můžete objednat DVD například z festivalových ročníků 2008 (Collegium 1704 v Zelenkovi, Bachovi a Pergolesim), 2009 (Händel: La Resurrezione) a 2010 (Caldara: Maddalena al piedi di Cristo).

Dobré hudby je celý oceán a určitě takovým dárkem potěšíte. Jen mít na výběr dost času i peněz.☺ Přeji šťastnou volbu a krásné Vánoce!   

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.