čtvrtek, 19. listopad 2020

Svítá na lepší časy?

Napsal(a) 

Herbert Blomstedt, foto Martin U. K. Lengemann Herbert Blomstedtfoto: Martin U. K. Lengemann

Pod optimistickým heslem Svítá na lepší časy zahájil Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha 19. listopadu vánoční on-line prodej na vybrané projekty 14. ročníku (dvorakovapraha.cz). Jestliže rok 2020 byl zevně i vnitřně ovlivněn pandemií čínského koronaviru, rok 2021 jakoby chtěl vzlétnout k nebesům. Je velmi ambiciózní a pozitivní. Svědčí o tom slova intendanta festivalu Jana Simona: „Jakkoliv to bylo složité, podařilo se nám letos uspořádat festival Dvořákova Praha v plném rozsahu. Je pravdou, že jsme finální podobu museli přizpůsobit okolnostem, které zasáhly celou naši společnost, nejenom kulturní život. Každopádně jsme ale získali obrovské zkušenosti s krizovými situacemi. Nyní však věříme, že až zahájíme v září 2021 další festivalový ročník, naše letošní zkušenosti zůstanou vzpomínkami, epidemická situace bude již daleko příznivější a milovníci hudby se s interprety budou moci setkávat bez jakýchkoliv omezení.“ A ředitel Akademie klasické hudby Robert Kolář dodává, že „jakkoliv druhá vlna šíření nemoci znovu zastavila kulturní život, všichni skutečně pevně doufáme, že když ne ještě letos, tak alespoň příští rok se již všechno vrátí do normálu. Tedy že již brzy bude svítat na lepší časy.“

Pádným důkazem ambic festivalu je vánoční prodejní nabídka. Dvořákově Praze se podařilo si smluvně zavázat Vídeňskou filharmonii s nestárnoucím dirigentem Herbertem Blomstedtem. V neděli 12. září uvedou olbřímí 7. symfonii E dur Antona Brucknera. (Po dvou mahlerovských symfoniích avizovaných Pražským jarem 2021 skvělý doplněk vrcholného německého romantismu.) Musím dodat, že se tento koncert uskuteční ani ne dva měsíce po čtyřiadevadesátých narozeninách dirigenta!

Jakub Hrůša Jakub Hrůša

Druhým koncertem v předvánoční nabídce je večer Bamberger Symphoniker 21. září 2021 s jeho šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Soustavná pozornost pana Hrůši a jeho orchestru české tvorbě se vtělila i do dramaturgie tohoto večera, jež bude v první části netradiční: Lady Godiva Vítězslava Nováka a Houslový koncert D dur  Ericha Wolfganga Korngolda se sólistou Janem Mráčkem, koncertním mistrem České filharmonie. Koncert uzavře 2. řada Dvořákových Slovanských tanců.

Třetí lahůdkou ve vánočním předprodeji Dvořákovy Prahy je koncert Kvarteta Pavla Haase, špičkové české komorní formace, a mezinárodně pevně etablovaného izraelského klavíristy Borise Giltburga. Veronika Jarůšková a Peter Jarůšek uvedou s Giltburgem 8. září 2021, kdy si připomeneme 180. výročí Dvořákova narození, Klavírní trio č. 3 f moll jako součást souborného provedení Dvořákových klavírních trií v rámci festivalového ročníku 2021. Kvarteto a klavírista zahrají na závěr Klavírní kvintet Es dur Roberta Schumanna. Rád připomínám, že výsledkem spolupráce Haasovců a Giltburga je řada cen, mimo jiné BBC Music Magazíne a časopisu Gramophone.

Pavel Haas Quartet, foto Marco Borggreve Pavel Haas Quartetfoto: Marco Borggreve

Kromě toho připravuje Dvořákova Praha hostování další světových umělců: pianisty, houslisty, dalších symfonických orchestrů a také komorních těles. To vše je však ještě zastřeno závojem tajemství, na jehož odhalení si budeme muset počkat. Nicméně vánoční nabídka slibuje, že Dvořákova Praha 2021 bude mít skutečně silnou energii.

Jelikož se uskuteční až v září (8. – 24. 2021), je na místě optimismus, že v tu dobu bude už mezi koronavirem a námi účinná hradba vakcín, pandemie bude minulostí a tisíce návštěvníků festivalu potěší kvalitní hudba. Po představení ambiciózního programu MHF Pražské jaro 2021 je to další dobrá zpráva, že snad skutečně svítá na lepší časy.

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.