úterý, 28. srpen 2012

Přijdou operní skvosty?

Napsal(a) 

Zářím vypukne sezona 2012/2013 i na operních scénách. Někde jsem se dozvěděl na konci července o premiérách aspoň základní informace, jinde skoro nic. Dramaturgických skvostů bude pomálu. Odvážím si tipovat, že na označení Událost by mohli aspirovat v Praze (Olimpiade Josefa Myslivečka, kde Václav Luks hudebně podpoří režijně scénickou kreaci Ursel a Karla-Ernsta Herrmanových), Brně (Korngold – Zázrak Heliany ), Ostravě (Catalani – La Wally ) a možná i v Opavě (Dvořák – Čert a Káča ). Odvaha chybí operním managementům ohledně české hudby. Když z přibližně 30 operních a operetních premiér kamenných divadel Čech a Moravy je pouze pět české provenience a jen jeden opus patří žijícímu skladateli, je to hodně smutná vizitka. Jeden Smetana (Dvě vdovy ) v Praze, jeden Dvořák (Opava) a dvakrát Janáček (Osud v Brně, Káťa Kabanová v Ostravě) – ostatní čeští skladatelé asi přestali pro divadla existovat. Před sezonou těžko předjímat inscenační a interpretační úroveň premiér. To budou sladká nebo hořká překvapení... Na druhou stranu, kde nejsou peníze, těžko hledat odvahu. Je příznačné, že si divadla vylepšují svůj rozpočet lehkonohými premiérami titulů na přání a operetami (Johann Strauss v Ostravě, Olomouci a Opavě, Offenbach v Liberci a Českých Budějovicích).

Konkurencí divadel jsou satelitní kanály (Unitel Classica, Brava HDTV ad.), kde se pobavíte a potěšíte často víc nežli v divadle, a přenosy do kin, v nichž zatím vévodí Met in HD. New York zaplaví svět satelitními přenosy dvanácti premiér, přičemž většina z nich pochází z romantické Itálie. Ve Verdiho Otellovi budeme napjatě čekat, jak se s hlavní rolí vypořádá na scéně, která pamatuje Pavarottiho a Dominga, Johan Botha; Desdemonu zpívá samozřejmě zdejší opora Renée Fleming; Maškarní ples láká jmény Radvanovsky a Hvorostovsky; na Aidě bude zajímavé, jak uspějí Roberto Alagna a relativně nová tvář – Ludmila Monastyrska; v Rigolettovi uslyšíte Dianu Damrau a Piotra Beczalu. Sopránovými tvářemi Met jsou tři dámy – Dessay, Fleming a Netrebko. Titulem Natalie Dessay bude pro sezonu 2012/ 2013 Händlův Giulio Cesare , Anna Netrebko se bude muset vypořádat s průzračností Donizettiho Nápoje lásky . (Zdá se, že pro vedení Met existuje jen jediný dirigent barokní hudby – Harry Bicket.) Z Mozarta si vybrali operu La Clemenza di Tito s Elīnou Garančou. Určitě bude výborná, napínavé však bude sledovat, jak se s Mozartem vypořádá Barbara Fritolli, jejíž amplituda vibrata občas přestává být „příjemně mozartovská“. Wagnerovská linie minulých sezon pokračuje Parsifalem s Jonasem Kaufmannem a René Papem. Soupiska dirigentů nepřináší překvapení nebo napjaté očekávání – Luisi, Benini, Gatti, Bychkov. Soudobá opera bude zastoupena jako obvykle Američanem. Tentokrát to bude opera Thomase Adèse The Tempest (2004), kterou bude autor i řídit.

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.