čtvrtek, 11. duben 2019

Novým šéfem FOKu bude Tomáš Brauner

Napsal(a) 

Tomáš Brauner, foto FOK Tomáš Braunerfoto: FOK

Informace o nové sezoně Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK přebilo na tiskové konferenci oznámení, že po pětileté epoše Pietariho Inkinena jej vystřídá v roli šéfdirigenta od sezony 2020/2021 Tomáš Brauner. FOK se tedy vrátí ke spojení český orchestr – český šéfdirigent, čímž se stane mezi českou symfonickou elitou bílou vránou. Jestli vytáhl FOK z balíčku žolíka, ukáže čas. Sice by si mohl čtenář pomyslet, že chtěl-li mít v čele mladou tvář, jestli to není z nouze ctnost, když není volný ani Jakub Hrůša, ani Tomáš Netopil, ani Tomáš Hanus, ani… Jenže svoji erudici, talent, flexibilitu a intelekt ukázal jednačtyřicetiletý dirigent mnohokrát u několika domácích i zahraničních orchestrů. Jen je otázkou, jestli dokáže přesvědčit k hostování podobně zářivé sólisty jako stávající finský šéfdirigent. Každopádně jestli FOK je ze svého rozhodnutí nadšen, zklamána je asi Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, kde začal vloni působit v roli šéfdirigenta. (Bylo by zajímavé zjistit, jestli v době nástupu už věděl, že bude moravský orchestr vést jen dva roky.) Kdo chce vědět, jaké měl názory před rokem, odkazuji na rozhovor z loňského listopadu.

Martin Rudovský, foto FOK Martin Rudovskýfoto: FOK

85.sezona FOKu je opět velmi dobře sestavená, je rozmanitá a dobře vyvažuje náročnost s kvalitním „populárem“. K tomu prvnímu bych přiřadil například Mahlerovu Šestou symfonii, českou premiéru Úsměvu Maud Lewisové Nikolaje Korndorfa, Mendelssohnova Eliáše, a vlastně i Dvořákovy Svatební košile (zkouškový prubířský kámen pro pana Braunera), k druhé větvi „sametové“ Dvořákovy Slovanské tance, obligátní sváteční Mou vlast 28. října, minus 123 minut, stálici Hradišťan, Chopinův Druhý koncertLukášem Vondráčkem, poctu Beethovenovi, Gypsy Baroque…

Velmi reprezentativní bude poslední šéfdirigentský rok pana Inkinena (k FOKu se však prý bude i poté často vracet). Sibeliovy OceanidyPátá, Mahlerova Třetí, Debussyho Moře, Dvořákova Stabat Mater, Stravinského Svěcení jara. Sezonu 2019/20 zahájí i skončí s doprovodem svého přítele Pinchase Zukermana. Setkání s ním bude určitě očekáváno s velkými nadějemi. V Praze zahraje Dvořákův koncert, Brahmsův dvojkoncert, Mozartův pátý koncert a třešničkou na dortu, který si nadělil FOK ke svým 85. narozeninám bude Bachův dvojkoncert, jenž zahraje s Pietari Inkinenem (kdopak asi bude hrát druhé housle?☺).

Pinchas Zukerman, foto Cheryl Mazak Pinchas Zukermanfoto: Cheryl Mazak

Výborně budou obsazeny klávesové nástroje. Jestliže v této sezoně nabídl FOK jeden varhanní recitál, v příští to už bude varhanní řada, což je potěšující. Zajímavá jsou klavírní jména (jestli přijedou): Leonskaja, Kissin, Vondráček, Indjic, Pires se svou žačkou Grigoryan (!)… Událostí starší hudby prvního řádu by mělo být hostování souboru L´Arpeggiata, vedeným Christinou Pluhar. Nicméně snad nebudou pozadu koncerty Collegia Marianum (s Patricií Janečkovou) a souborů Kchun, Musica Florea, Ensemble Sferraina a Hespérion XXI. To vše vypadá zajímavě, za sebe se navíc těším na čistě sólový recitál výborného francouzského violoncellisty Jeana-Guihena Queyrase se suitami Bacha a Brittena (více se dozvíte na fok.cz).

Omítka na stropě Smetanovy síně Obecního domu už nehrozí sesuvem a mimořádnou situací, takže určitě bude stát za to pečlivě prostudovat katalog FOKu a najít si čas nejen na Obecní dům, ale i na další lokace - Kostel sv. Šimona a Judy, Klášter sv. Anežky České, Rudolfinum nebo Divadlo Viola.

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.