sobota, 2. duben 2022

Dvořákova Praha hvězdná, mladá, velká i komorní

Napsal(a) 

Cleveland Orchestra, foto Roger Mastroianni Cleveland Orchestrafoto: Roger Mastroianni

České hudební festivaly, jedno jestli hudby klasické, jazzové, rockové či multižánrové, se snaží pochlubit tzv. hvězdami. Hlavními limity jsou finance a kreativita. A tak mediálním tahounem Pražského jara je mimo jiné dirigent, pianista, věrozvěst sbližování etnik a úspěšný podnikatel Daniel Barenboim, Smetanovy Litomyšle barytonista Erwin Schrott, MHF Leoše Janáčka cembalista Jean Rondeau, Concentu Moraviae Magdalena Kožená a Simon Rattle, Letních slavností staré hudby Roberta Mameli nebo Svatováclavského hudebního festivalu Elīna Garanča.

Zářijový festival Dvořákova Praha se chlubí, že přijede klavíristka Martha Argerich. Bude jistě napínavé být přítomen komornímu koncertu, kde si s ní zahrají izraelsko-ruský trumpetista Sergej Nakarjakov a jeho dlouholetá klavírní partnerka Maria Meerovitch. Nicméně stejně jako zmíněné festivaly mají naštěstí velmi pestrou nabídku, stejně je tomu i s Dvořákovou Prahou. Upřímně řečeno více než na Marthu Argerich, která po zásluze žije ze své legendární celoživotní kariéry, jsem plný očekávání z hostování Cleveland OrchestraFranzem Welserem-Möstem a provedení zvláště symfonické básně Enšpíglova šibalství Richarda Strausse. Určitě je proč se těšit na Pátou symfonii Sergeje Prokofjeva v podání Vasilije Petrenka a Royal Philharmonic Orchestra, na trojí koncertní provedení Dvořákovy Rusalky se Semjonem Byčkovem, rezidenčním orchestrem Dvořákovy Prahy Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a s elitním sólistickým ansámblem v čele s Asmik Grigorian (nahrávka tohoto výjimečného projektu je v jednání), na Mnichovskou filharmonii, řízenou místo Valerijem Gergijevem naštěstí Myung-Whun Chungem, a její pojetí Novosvětské (Dvořákův Violoncellový koncert h moll zahraje Truls Mørk!), na záplavu komorní, zvláště pak kvartetní hudby, jejíž garantem kvality bude Pavel Haas Quartet (Julliard String Quartet, Zemlinsky Quartet, Jerusalem Quartet…), na koncerty mladých pro mladé atd.

Martha Argerich, foto archiv Martha Argerichfoto: archiv

K programu letošní Dvořákovy Prahy dodává její ředitel Jan Simon: „Obzvlášť si považujeme vystoupení Clevelandského orchestru, který se do Prahy vrací po 33 letech a dlouhodobě představuje to nejlepší, co na americkém kontinentu mezi symfonickými orchestry existuje. Celosvětově bývá řazen do stejné interpretační elity jako Berlínští nebo Vídeňští filharmonikové či amsterdamský Royal Concertgebouworkest. Jako klavíristu mne nesmírně těší, že přivítáme mimořádnou osobnost, stálici pomyslného pianistického Olympu paní Marthu Argerich. Ta v Praze naposledy vystoupila v roce 1974. Letos nás také čeká několik novinek. Pokud Komorní řada byla v minulosti označována za festival uvnitř festivalu, v letošním kontextu dostává to úsloví obzvláště zásadní význam. Zahajujeme totiž tříletý komorní projekt ve spolupráci se členy Pavel Haas Quartet. Novinkou, která se opět dominantně věnuje mladé nastupující generaci interpretů, je nová řada neformálních podvečerních koncertů v centru Bořislavka.

Sergej Nakarjakov Sergej Nakarjakov

Stálé místo má v programu Dvořákovy Prahy řada Pro budoucnost zaměřená na prezentaci nastupující interpretační generace. Tentokrát to bude Symfonický orchestr Pražské konzervatoře pod vedením Petra Altrichtera. V pátek 16. září bude festival opět dějištěm finálového kola interpretační soutěže Concertino Praga, jež od roku 2020 společně s Českým rozhlasem pořádá Akademie klasické hudby. I letos připravuje Dvořákova Praha sérii doprovodných programů, ať již se jedná o festivalovou ouverturu Po stopách Antonína Dvořáka (Karlovy Vary) nebo tradiční Rodinný den a Rodinný koncert.

Pro studenty hudby je určitě vzrušující nabídka mistrovských kursů, které povedou Lukáš Vondráček, Wenzel Fuchs a Sergej Nakarjakov. Předprodej vstupenek byl zahájen v úterý 29. března 2022. Dvořákova Praha se uskuteční ve dnech 8.–25. 9. 2022. Více na www.dvorakovapraha.cz.

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.