úterý, 31. březen 2015

Ceny Thálie 2014: Kam se poděla liberecká Eva?

Napsal(a) 

Aleš Briscein a Ivana Veberová, foto Pavel Křivánek Aleš Briscein a Ivana Veberováfoto: Pavel Křivánek

Podíváme-li se na jména nositelů letošních Cen Thálie za loňské umělecké výkony v operní oblasti, musíme být s výsledkem spokojeni. Ivana Veberová si Cenu Thálie za svou Mařenku v Prodané nevěstě režírované Janou Kališovou pro divadlo J.K. Tyla v Plzni bezesporu zaslouží, vždyť podala živý a soustředěný herecký výkon, který aby v této roli na našich jevištích pohledal (ve vedení hereckých postav je Jana Kališová jednou z nejlepších). Ivana Veberová zde ukázala své jevištní schopnosti v tom nejlepším světle – její Mařenka je kus praktického venkovského děvčete, které svému Jeníkovi dokáže i tajně podstrojovat a na jeho zjevnou „zradu“ zareaguje opravdu zemitě a nekompromisně. Kupodivu se její přirozený herecký talent projevil takto plně zatím jen v malé roli Černošky v Pilařově plzeňské inscenaci Vojáka a tanečnice, kde Ivana Veberová doslova zazářila v super vtipné pohybově perfektní a hudebně doslova antioperní roličce. Co si však pomyslet o vedení plzeňské opery i divadla, když místo ní přivezla na festival Opera 2015 ve všem všudy perfektní, štíhlounkou a všeobecně známou Dashu - a bylo po překvapení. Nezmínili jsme se zatím o pěveckém výkonu Ivany Veberové, pro niž je, myslím si, právě Smetanova Mařenka rolí, která jí dnes nejlépe sedí a přesně odpovídá jejímu současným pěveckým možnostem, aniž by na ni kladla jakkoli přehnané požadavky.

Aleš  Briscein, představitel Jeníka na premiéře plzeňské Prodané nevěsty, partner Mařenky v podání Ivany Veberové, získal Cenu Thálie 2014 za Jaroměra v Heřmanově-Fioreho inscenaci Fibichovy opery Pád Arkuna v Národním divadle. Není divu, protože přesně hlasově a dokonce i typově odpovídal sportovně oblečenému mladíkovi, jakým má Jaroměr v inscenaci být. Aleš Briscein je na vrcholu svých sil a byl by si ostatně Cenu Thálie zasloužil i za jiné loňské role. Jen škoda, že cenu na jevišti Národního divadla nepřevzal osobně, jsa vázán zahraničními závazky.

Zdenka Kareninová, foto Bohuslava Maříková Zdenka Kareninováfoto: Bohuslava Maříková

Sopranistce Zdence Kareninové byla udělena Cena Thálie za celoživotní mistrovství a zaslouží si ji v plné míře za bezpočet svých mladodramatických a později i dramatických rolí nejprve v Českých Budějovicích a později v letech 1967-1989 v brněnském operním souboru, kde patřila k oporám repertoáru. Svou chvíli slávy si přesvědčivě užila, děkujíc do výšin svému pěveckému pedagogovi a také životnímu partnerovi Konstantinovi Kareninovi a jsouc doprovázena svou krásnou a chytrou dcerou Annou Kareninovou, výbornou překladatelkou nejen knih.

Můžeme tedy být spokojeni s udělenými cenami a v tomto punktu i s prací operní komise a především s rozhodujícími hlasy kolegia Cen Thálie, které z nominovaných vybraly právě tyto umělce. V nominaci byly také Jana Foff Tetourová za Amneris v plzeňské Aidě a Jolana Fogašová za dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny v Heřmanově českokrumlovské Rusalce, v širší nominaci pak: Luisa Albrechtová jako plzeňská Aida, Lenka Cafourková za roli Amora a La Folie v inscenaci Platée na znojemském Hudebním festivalu, Michaela Kapustová za Lišáka Zlatohřbítka v Národním divadle, Věra Poláchová za Antonii v libereckých Hoffmannových povídkách, Pavla Vykopalová jako Margit v pražské inscenaci Pádu Arkuna.

Posuneme-li se do mužské operní oblasti, byl v nejužším výběru vedle Aleše Brisceina rovněž Svatopluk Sem za roli Wolframa z Eschenbachu (a platí pro něj totéž, co pro Aleše Brisceina - že je to jen jedna z rolí, za niž by si nominaci zasloužil) a Nikolaj Višňakov za Kalafa v olomoucké inscenaci Turandot (režie Václav Málek, dirigent Petr Šumník). Do širší nominace byli zařazeni Miloš Horák, Alfio v inscenaci českobudějovického Sedláka kavalíra, Ondřej Koplík, Ferda v opavské inscenaci Cosi fan tutte, Josef Moravec, Mánek v liberecké inscenaci Evy, Ondřej Socha - Vašek v ústecké inscenaci Prodané nevěsty, Milan Vlček, Umělec v olomoucké inscenaci Ullmannova Pádu Antikrista.

Lívie Obručník Vénosová, foto Otto Hejnic Lívie Obručník Vénosováfoto: Otto Hejnic

Výrazně mi chybí alespoň v té nejširší nominaci zcela mimořádný herecký a pěvecký, zkrátka komplexní výkon Lívie Obručník Vénosové jako Evy v liberecké inscenaci Foersterovy opery. Tato inscenace mimo jiné také díky jejímu výkonu (režie Linda Keprtová, dirigent Martin Doubravský) získala jednu z Libušek, konkrétně cenu kritiků na festivalu Opera 2015. Přiznávám, že nechápu, proč tento neobyčejně kvalitní výkon mladé pěvkyně zařazen nebyl. Zbývá jen dodat, že za nominacemi na Ceny Thálie v operní oblasti je na webových stránkách Herecké asociace podepsána odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Jan Dehner, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Pavel Stejskal, Tomáš Šimerda a Jan Štych. Nerozumím tomu - zdá se, že opravdu ne.

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.