středa, 23. říjen 2019

Brusinky a Sametová revoluce na bruselské konzervatoři aneb Za vše může viola

Napsal(a) 

Conservatoire royal de Bruxelles, foto Conservatoire royal de Bruxelles Conservatoire royal de Bruxellesfoto: Conservatoire royal de Bruxelles

V letošním roce se koná napříč celou republikou velké množství koncertů a akcí připomínajících výročí 30 let od Sametové revoluce. Zcela jinou dimenzi ale získávají koncerty, které se k tomuto výročí konají v zahraničí. Z tohoto hlediska je symbolickým místem Brusel. Kromě politického významu má tato vedoucí evropská metropole jednu zajímavost. Žije zde rozsáhlá česká komunita čítající přibližně 8000 členů. Brusel je ale zároveň významnou evropskou hudební velmocí. Může nás proto těšit, že jeden z koncertů věnovaný výročí 30 let od Sametové revoluce proběhl v pondělí 14. října přímo ve Velkém sále Královské konzervatoře v Bruselu (Conservatoire royal de Bruxelles). Iniciátorem koncertu Souvenirs de Prague byl český violista Vladimír Bukač, který na konzervatoři letos v září zahájil již třetí rok v pozici řádného profesora violové třídy. Jeho nápad uspořádat na půdě školy koncert k výročí Sametové revoluce se setkal s velkou podporou ze strany vedení školy. Bukačova violová třída si totiž za pouhé dva roky své existence získala značné renomé a ředitel Frédéric de Roos se rozhodl nápadu využít, aby v rámci společné akce Čechů a Belgičanů pomyslný reflektor nasvítil právě na novou a úspěšnou violovou třídu českého profesora.

Koncert Souvenirs de Prague byl ukázkovou spoluprací několika institucí. Samotné Královské konzervatoře v Bruselu, Českého centra v Bruselu i přední bruselské krajanské nevládní organizace Česká inspirace (Inspiration Tchèque). Ostatně ředitelka Českého centra v Bruselu Jitka Pánek Jurková celou akci ohodnotila těmito slovy: „My jsme nadšení, že se můžeme prezentovat v Bruselu ve spolupráci s našimi špičkovými hudebními profesionály. Místo profesora na Královské konzervatoři v Bruselu je mimořádně prestižní a zajímavý post a za naši stranu vítáme, že na koncertě společně vystoupí česká i belgická strana. To je jedna z nejzajímavějších vrstev tohoto projektu.“ Ostatně i díky Českému centru v Bruselu proběhla rozsáhlá propagace a zacíleno bylo samozřejmě i na vzácné hosty z řad významných činitelů politického života v Bruselu. 

Vladimír Bukač, foto archiv VB Vladimír Bukačfoto: archiv VB

Zajímavých vrstev celého projektu bylo ale více. Nápad společného koncertu vznikl spontánně, ovšem na začátku všeho samozřejmě stojí samotná škola. Tato instituce založená v roce 1832 má v současnosti na 650 studentů z 5 kontinentů. Pro koncert k výročí Sametové revoluce zajistila veškeré technické i produkční zázemí, dala zdarma k dispozici svůj slavný Velký sál s kapacitou 600 míst a otevřela ho tak českým krajanům i belgické hudbymilovné společnosti. Specifikem tohoto projektu je totiž nejen účast Vladimíra Bukače v roli hlavního vystupujícího umělce. Vystoupil sólově i společně se svými nejlepšími studenty, a v doprovodu rodačky z Bruselu, klavíristky Anne Van den Bossche, která nyní na konzervatoři působí jako korepetitorka.

Ředitel Frédéric de Roos otevřel pódium Velkého sálu konzervatoře i pro české hudební amatéry a umožnil tak na půdě školy setkání Čechů i Belgičanů, a především hudebních profesionálů i amatérů. Spolupráce s Českým centrem a krajanskými spolky přinesla nápad zapojit do koncertu pěvecký sbor Brusinky, který celý program zahájil výběrem oblíbených písní Jaroslava Ježka, při kterých se jistě každému vyloudil spokojený úsměv na rtech.

Brusinky Brusinky

Sbor Brusinky je totiž zároveň sympatickou partou Čechů v zahraničí, kteří měli spontánní potřebu se scházet a v domácím prostředí společně zpívat české písně. Začátky působení sboru se datují přibližně k roku 2006, kdy ho řídil zakladatel a sbormistr Přemek Žák. V současnosti sbor vede paní Darina Krausová, která se zaměřuje na český repertoár a pondělní koncert také dirigovala. Pravidelnou průpravou se sbor vypracoval na kvalitní úroveň. Podle sdělení jedné ze zakládajících členek, a zároveň vedoucí organizace Česká inspirace Simony Pohlové, pod jejímž patronátem sbor funguje, byl jedním z vrcholů například loňský velký koncert k 100. výročí Československa, kdy sbor koncertně provedl Dvořákovo Te Deum v Královském kostele v Bruselu. Sbor má za sebou i představení moderní adaptace opery Rusalka ve známém bruselském kulturním centru a s velkým úspěchem proběhl i koncert organizovaný u příležitosti zahájení výstavy v budově Evropské komise za účasti prezidentů České republiky a Slovenska. V každém případě jeho vystoupení na úvod pondělního koncertu na půdě Královské konzervatoře vzbudilo velké sympatie.

Conservatoire royal de Bruxelles, foto Conservatoire royal de Bruxelles Conservatoire royal de Bruxellesfoto: Conservatoire royal de Bruxelles

Vladimír Bukač zvolil pro svůj první výstup efektní Koncertní kus pro violu a klavír George Enesca. Hlavním cílem ale bylo vystoupit společně s nejlepší studentkou, Melissou Dattas, která do bruselské třídy Vladimíra Bukače odešla hned po získání diplomu na prestižní Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris. O jejím talentu svědčí i samotný fakt, že na Pařížskou konzervatoř nastoupila ve svých 16 letech a náročné studium ukončila s diplomem za pouhé dva roky. Společně provedli dueta Felixe Mendelssohna Bartholdyho (transkripcí tří písní Ich wollt´meine Lieb´, Volkslied a Herbstlied) a Bartókovy Rumunské tance. Pohlazením na duši pak byla závěrečná Fantasie pro violu a klavír Yorka Bowena.

Součástí večera bylo i povídání s moderátorkou Evou Hrnčířovou, samozřejmě nejen o Sametové revoluci a České republice, ale také o viole a o životě Čechů v Bruselu. Velký sál Královské konzervatoře v Bruselu byl téměř zaplněn a koncert se setkal s velkým úspěchem i oceněním. A co mne taky potěšilo? Zdánlivá maličkost… Královská konzervatoř v Bruselu na své náklady pro tento koncert vytiskla velmi kvalitní programy. Tentokrát nejen ve francouzštině, ale i v češtině.

Markéta Vejvodová

Působí od roku 2004 jako redaktorka Českého rozhlasu, v letech 2005 – 2009 působila jako redaktorka hudební redakce stanice Vltava. Připravovala hudebně publicistické pořady Telefonotéka, Euphonia, Slovo o hudbě, Studio M a další. Vystudovala hru na klavír na Pražské konzervatoři ve třídě Ilji Hurníka a HAMU v Praze pod vedením Jana Panenky a Petera Toperczera. V roce 1991 získala stipendium k ročnímu studijnímu pobytu v Paříži u předního francouzského klavíristy a pedagoga Dominiqua Merleta. Vedle sólových klavírních recitálů spolupracovala s L. Svárovským, J. Sukem, G. Demeterovou, I. Ženatým, P. Fischerem, aj. Nahrávala nebo koncertně vystoupila rovněž se SOČRem, Sukovým komorním orchestrem, aj. Doma se představila na festivalu Pražské jaro (1989), na Velikonočním festivalu Josefa Suka (1993), na Mladém pódiu (1994) a na festivalu Mladá Praha (1996). Působí zároveň v oblasti pořadatelství a organizace hudebních projektů. V letech 2008 - 2013 byla za Český rozhlas porotkyní rozhlasové hudební soutěže EBU New Talent. V České filharmonii v letech 2009 – 2013 vedla edukativní programy, v letech 2015 – 2017 byla ředitelkou Česko-francouzské akademie Telč, v současnosti působí jako redaktorka na stanici Český rozhlas Region a hudebním projektům se věnuje příležitostně.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.