Michal Nejtek

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Barbara Hannigan nahrála Griseyho písně, zásadní příspěvek k otázce srozumitelnosti současné hudby

Kanadská sopranistka Barbara Hannigan je dnes už vlastně legendou, ačkoliv bývá zvykem takto označovat osobnosti mnohem starší. Množství nahrávek a premiér skladeb, psaných přímo pro ni, je úctyhodné a její interpretační umění fantastické. V posledních letech se Hannigan věnuje i dirigování a poměrně překvapivě i interpretaci hudby starší.

Přehled hudby budoucnosti na nové kompilaci Vapori del Cuore

Když jsem v roce 2001 na Maratonu soudobé hudby v pražské Arše poprvé slyšel soubor Vapori del Cuore, měl jsem kromě okouzlení technickými vymoženostmi (sampling, live processing) pocit, že takhle nějak by mohla znít a vznikat hudba budoucnosti – dobře namíchaný ansámbl, složený ze skladatelů a osvícených interpretů, dostatečně zkušených a znalých různých druhů hudby, tvoří přímo na pódiu nový zvukový svět, nezatížený notovým zápisem a jinými překážkami. Jejich hudba zněla aktuálně a přitom jaksi důvěrně, pořád v ní bylo cosi známého, co přitahovalo pozornost a zároveň lákalo k poslechu nových dobrodružství. 

Michal Rataj: Noty jsou naplněním něčeho, co se zkrátka musí stát

S Michalem Ratajem by se dalo povídat hodiny a hodiny, možná až do zavíračky… Bohužel, COVID-19 rozhodl jinak a tak je devátý díl Skladatelských hovorů prvním, jenž se uskutečnil po mailu. Na zajímavosti mu to ale neubralo.

Marko Ivanović a jeho Monument na tradičním půdorysu

Na konci příštího týdne bude mít v Brně premiéru Monument. Nová opera Marka Ivanoviće a Davida Radoka má zachycovat „svědomí osamělého umělce versus nelítostné soukolí politické moci“, životní příběh českého sochaře Otakara Švece, autora megalomanského Stalinova pomníku na pražské Letné.

Miroslav Tóth: Improvizace a sny

29. říjen 2019
Miroslav Tóth: Improvizace a sny

Miroslav Tóth je skladatel, saxofonista, performer, který ve svém díle integruje různorodé, na první pohled vzájemně kontrastní tvůrčí principy. Je autorem několika pozoruhodných hudebně-scénických děl, z nichž operu Záhada tyče jsme mohli vidět v loňském roce i v Praze.

Petr Wajsar: To, co člověk paroduje, musi milovat

Být skladatelem je pouze jednou z mnoha hudebních podob Petra Wajsara. Je znám jako výborný vokalista či beatboxer (vokální uskupení Skety), baskytarista (kapela HI-FI), a dokonce jako svérázný písničkář. S lehkostí se pohybuje mezi žánry, a jak sám přiznává, nemá žádné hudební předsudky. Skladatel dneška není lehce definovatelnou veličinou.

Daniel Matej: Nakreslit si svoji skladbu

Daniel Matej je ztělesněním přesvědčení, že skladatel dneška nemůže být jen izolovaným tvůrcem not. Jeho hudba je v neustálém dialogu s kulturní historií i současností. Zároveň je hudebním teoretikem, učitelem a v neposlední řadě zakladatelem několika slovenských souborů soudobé hudby, z nichž asi nejznámější je VENI ensemble. Náš rozhovor jsme uskutečnili před slavnostním koncertem Orchestru Národního divadla, kde mimo jiné zazněly i premiéry našich skladeb.

Hledání zpomaleného času

16. říjen 2018
Hledání zpomaleného času

Skladatele Martina Smolku asi není nutné představovat – i ti, kteří soudobou hudbu příliš nesledují, pravděpodobně slyšeli o opeře Nagano, která měla v roce 2004 premiéru ve Stavovském divadle. Smolka stál počátkem 80. let minulého století u zrodu souboru Agon a více než 25 let píše hudbu pro renomované evropské festivaly a ansámbly, věnující se interpretaci nové hudby. Jeho hudba je specifická a výjimečná – i o tom byla řeč v našem rozhovoru.

Peter Graham: Kompozice jako náhoda

21. červen 2018
Peter Graham: Kompozice jako náhoda

Peter Graham (vlastním jménem Jaroslav Šťastný) je bez jakékoli nadsázky naprosto originální osobností, která jaksi nesplňuje zaběhané představy o skladateli. Přesto (nebo právě proto) patří jeho tvorba, stejně jako jeho myšlení, k tomu nejzajímavějšímu, co česká současná hudba přináší.

Miroslav Pudlák: Soudobá hudba není jedna

Miroslav Pudlák je skladatel, hudební teoretik, organizátor hudebního života a v neposlední řadě dirigent a klávesista jím spoluzaloženého souboru MoEns. Působí jako pedagog, řadu let vedl Hudební informační středisko a je též ředitelem pražského festivalu soudobé hudby Contempuls. V rozhovoru, který jsme spolu vedli, jsme se z pochopitelných důvodů nemohli dotknout všech jeho aktivit – zaměřili jsme se převážně na jeho autorskou tvorbu a také na reflexi stavu soudobé hudby v Čechách. Rozhovor je prvním dílem cyklu Skladatelské hovory.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.