Michal Nejtek

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Petr Wajsar: To, co člověk paroduje, musi milovat

Být skladatelem je pouze jednou z mnoha hudebních podob Petra Wajsara. Je znám jako výborný vokalista či beatboxer (vokální uskupení Skety), baskytarista (kapela HI-FI), a dokonce jako svérázný písničkář. S lehkostí se pohybuje mezi žánry, a jak sám přiznává, nemá žádné hudební předsudky. Skladatel dneška není lehce definovatelnou veličinou.

Daniel Matej: Nakreslit si svoji skladbu

Daniel Matej je ztělesněním přesvědčení, že skladatel dneška nemůže být jen izolovaným tvůrcem not. Jeho hudba je v neustálém dialogu s kulturní historií i současností. Zároveň je hudebním teoretikem, učitelem a v neposlední řadě zakladatelem několika slovenských souborů soudobé hudby, z nichž asi nejznámější je VENI ensemble. Náš rozhovor jsme uskutečnili před slavnostním koncertem Orchestru Národního divadla, kde mimo jiné zazněly i premiéry našich skladeb.

Hledání zpomaleného času

16. říjen 2018
Hledání zpomaleného času

Skladatele Martina Smolku asi není nutné představovat – i ti, kteří soudobou hudbu příliš nesledují, pravděpodobně slyšeli o opeře Nagano, která měla v roce 2004 premiéru ve Stavovském divadle. Smolka stál počátkem 80. let minulého století u zrodu souboru Agon a více než 25 let píše hudbu pro renomované evropské festivaly a ansámbly, věnující se interpretaci nové hudby. Jeho hudba je specifická a výjimečná – i o tom byla řeč v našem rozhovoru.

Peter Graham: Kompozice jako náhoda

21. červen 2018
Peter Graham: Kompozice jako náhoda

Peter Graham (vlastním jménem Jaroslav Šťastný) je bez jakékoli nadsázky naprosto originální osobností, která jaksi nesplňuje zaběhané představy o skladateli. Přesto (nebo právě proto) patří jeho tvorba, stejně jako jeho myšlení, k tomu nejzajímavějšímu, co česká současná hudba přináší.

Miroslav Pudlák: Soudobá hudba není jedna

Miroslav Pudlák je skladatel, hudební teoretik, organizátor hudebního života a v neposlední řadě dirigent a klávesista jím spoluzaloženého souboru MoEns. Působí jako pedagog, řadu let vedl Hudební informační středisko a je též ředitelem pražského festivalu soudobé hudby Contempuls. V rozhovoru, který jsme spolu vedli, jsme se z pochopitelných důvodů nemohli dotknout všech jeho aktivit – zaměřili jsme se převážně na jeho autorskou tvorbu a také na reflexi stavu soudobé hudby v Čechách. Rozhovor je prvním dílem cyklu Skladatelské hovory.

Gustav Mahler: Lieder aus Des Knaben  Wunderhorn, Kindertotenlieder, Rückert-Lieder

Jsou autoři, jejichž hudba se zdá být aktuální v každé době, a tím je vlastně nadčasová. Písně Gustava Mahlera už mají v hudební historii své pevné postavení, a přesto se nestaly zkamenělou...

Nikolaj Jakovlevič Mjaskovskij, Alfred Schnittke, Edison Děnisov: Myaskovsky, Schnittke, Denisov

V poslední době se na trhu objevilo několik profilových desek různých smyčcových orchestrů. Společnými vlastnostmi těchto projektů je kromě komorního obsazení orchestru také program, který se...

James and Jeanne Galway: Hommage a Rampal

22. červen 2005
James and Jeanne Galway: Hommage a Rampal

James Galway svou nahrávkou vzdává hold charismatickému flétnovému čaroději (a svému duchovnímu učiteli) Rampalovi a je to pocta vskutku důstojná. Celé CD se nese v atmosféře uvolněného a...

Heino Eller: Neenia

19. červen 2005
Heino Eller: Neenia

Heino Eller (1887 - 1970) je považován za otce moderní estonské hudby. Toto tvrzení, leckdy vyznívající jako planá fráze, má v Ellerově případě skutečně opodstatnění - vedle rozsáhlé činnosti...

Oliver Knussen,  Maurice Sendak: Higglety Pigglety Pop! Where the Wild Things Are

Nahrávka v edici 20/21 představuje dvojici dětských komorních oper, na které spolupracoval skladatel a dirigent Oliver Knussen (*1952) se spisovatelem a ilustrátorem Maurice Sendakem...

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.