
Čeněk Svoboda
Pochází z Liberce, kde vystudoval Gymnázium F.X. Šaldy, vede od roku 2001 gymnaziální sbor Cum decore, vedl smíšený sbor Ještěd (2007–2013) a od jara do zimy obdivuje krásy Jizerských hor. Zde také potkal prof. Svatavu Šubrtovou, která se ho laskavě ujala jakožto soukromá učitelka zpěvu. V Praze vystudoval obor Sbormistrovství na Pedagogické fakultě ve třídě Marka Valáška. Mezi lety 2004–2016 zde vedl ansámbl staré hudby Collegium 419. V roce 2015 založil vokální ansámbl I Dilettanti. Jako zpěvák se specializuje na interpretaci staré hudby. Je jedním ze zakládajících členů Collegia vocale 1704, v němž působí dodnes. Spolupracuje se soubory Musica Florea, Collegium Marianum, Dresdner Kammerchor, Doulce memoire a dalšími. V současné době také přednáší na Ped. Fakultě estetiku sborového zpěvu a připravuje pořady pro Český rozhlas 3.
Hans Christoph Rademan patří mezi špičkové německé sbormistry. Působil dlouhou dobu u RIAS Kammerchor v Berlíně a nedávno převzal po stárnoucím Helmutu Rillingovi jeho legendární organizaci Bach akademie a Gaechinger Cantorey ve Stuttgartu. Pochází ovšem z Krušných hor a začínal s hudbou v Drážďanech, kde v roce 1985 založil Dresdner Kammerchor. A právě s tímto sborem v posledních deseti letech postupně nahrával kompletní diskografii děl Heinricha Schütze. Úctyhodný cyklus čítá 20 dílů. Hans Christoph pochází z rodiny evangelického kantora, v civilu působí nenápadně a na pódiu si nelibuje v okázalých či teatrálních gestech, která se u nás tak ráda u dirigentů považují za projev originální muzikality. Sedíme v parku ve švábském Gmuendu, do koncertu v místním Muenstru zbývají tři hodiny a nastávající chvíle přímo vybízejí k bilancování.
Nalezení prvního českého violoncellisty
16. červenec 2018Libor Mašek patří mezi významné české violoncellisty, kteří svou koncertní činnost dělili mezi barokní a moderní verzi svého nástroje. Violoncello s bodcem už před pěti lety odložil (byl zakládajícím a dlouholetým členem PKF). Úzce spolupracuje s Collegiem 1704 pod vedením Václava Lukse, často hraje continuo na koncertech souborů Musica Florea, Collegium Marianum, Ensemble Inégal a dalších. Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU, vyučuje v Praze na konzervatoři a na Akademii staré hudby v Brně. Je také nadšeným badatelem, v českých a zahraničních archivech vyhledává dosud nerealizované skladby se sólovou úlohou violoncella a usiluje o jejich zpřístupnění hudební veřejnosti. Mimo to se zabývá přepisem a spartací starých hudebních pramenů do současné notační podoby. Takto rekonstruoval už stovky děl, významně je zastoupena především tvorba Jana Dismase Zelenky (více než 40 opusů). Také se věnuje komorní hudbě raného romantismu v Rejchově kvartetu a hraje na varhany v kostele sv. Antonína v Holešovicích.
Soubor Collegium Marianum vznikl před dvaceti lety v samém centru Starého Města pražského, v prostorách Týnské školy. Od počátku je spojen se sestrami Semerádovými. O něco mladší Jana, umělecká vedoucí souboru, patří mezi špičkové evropské hráčky na flauto traverso, tedy na barokní příčnou flétnu. Markéta (nyní už provdaná Kahoferová), vystudovaná sbormistryně a ředitelka stejnojmenné kulturní a vzdělávací instituce, zaštiťuje provoz ansámblu, festival Letní slavnosti staré hudby a koncertní řadu Barokní podvečery. Náš dvojrozhovor probíhal v kanceláři souboru ve Vodičkově ulici. V družné náladě, obklopeni historickými fotkami, jsme vzpomínali na časy, kdy se utvářela česká scéna poučeného provozování staré hudby a pokoušeli jsme se zachytit, odkud kam vlastně jejich soubor směřuje a co je jeho podstatou.
Když se v Cremoně v 9. května 1567 narodil Claudio Monteverdi, určitě zrovna rorýsi, stejně jako letos hnízdící ve věžích a starých zdech města, vyváděli mláďata z hnízd. Určitě stejně divoce poletovali nad vyhřátými ulicemi a za neustálého pískání učili svou křídlatou drobotinu první letecké manévry. Ve velebné řece Pád se zrcadlilo jarní slunce, zčásti alpsky štiplavé, zčásti italsky horké. Vysoká věž nad obrovskou katedrálou hlásala již zdaleka, že právě tady jste v samotném srdci Lombardie. A v podloubí naproti vchodu do katedrály slavní houslaři z rodu Amati či Guarnieri připravovali svými výrobky půdu, ze které se za 70 let narodí největší z nich, Antonio Stradivari.
Jestliže je sobota, musíme být v Amsterdamu
3. říjen 2016Kdysi jsem ještě coby děcko absolvoval zájezd po skandinávských zemích, při kterém jsme během jednoho týdne stihli prosvištět Dánsko, Švédsko, Finsko i Norsko. Nejvíc si pamatuji na cestu lodí ze Stokholmu do Helsinek. Pak si matně vzpomínám, že Kodaň je na rovině, ale možná to byl spíš Stokholm, že v Oslu pršelo a že v Helsinkách mají náměstí nad mořem s nádherným katolickým kostelem a podivuhodným pravoslavným chrámem.
Pisánská republika bývala ve středověku významným hráčem na politické scéně Itálie a také významnou námořní silou v Tyrhénském moři. Dokonce význam města převyšoval okolní toskánské bašty, kupříkladu Florencii. To ještě město leželo přímo u moře v ústí bahnité řeky Arno, která se kalně sune jílovitým krajem, kdysi osídleným tajemnou Etruskou civilizací. Dnes je pobřeží od bran města vzdáleno nějakých devět kilometrů jílovité země, kterou sem naplavila řeka.
Laskavý čtenář si podle předchozích reportáží zřejmě musel udělat dojem, že práce zpěváka či instrumentalisty barokního souboru se podobá luxusní dovolené na krásných místech Evropy i světa. Že na našich koncertních zájezdech vidíme krásná města, procházíme se po okolní přírodě, snídáme v luxusních hotelích a obědváme ve vybraných restauracích. A že si jen tu a tam odskočíme na koncertní pódium, abychom zde – poněkud unaveni dlouhým nicneděláním – s lehkostí zazpívali či zahráli pár skladeb, které známe téměř nazpaměť a pak se zase vrátili do dovolenkového režimu. Slovutný kritik pan Tomislav Volek nás dokonce
Stará hudba v kraji sopek, sýrů, zelené čočky a smaragdových ještěrek
1. září 2016Kdesi na jihu Francie leží kraj, který trochu unikl turistickým průvodcům a jehož krása se příliš nehodí na plakáty. Barevné a voňavé Provence to není. Najdete zde sice řeku Loiru, ale mluvíme o jejím horním toku, velmi daleko od slavných „zámků na Loiře“. Žádná velká železniční ani silniční tepna tudy nevede. Řeklo by se „Bohem zapomenutý kraj“, ale my z Collegia víme své. Pro nás je to spíše kraj „Bohem milovaný a hojně navštěvovaný“.
Do Varšavy jezdíme s Collegiem velmi rádi. A doprava je mnohem jednodušší než let a mnohem pohodlnější než autobus, obzvlášť při letním stavu naší slavné D1. Cesta vlakem utužuje vztahy v ansámblu, protože trvá dlouho a vy tak máte možnost v klidu si popovídat s kolegy, zavzpomínat na staré časy, vyslechnout nové vtipy a probrat stále méně utěšenou politickou situaci, na což v normálním provozu obvykle nezbývá čas. Na zpáteční cestě navíc můžete společně zhodnotit koncert, takže v Praze na nádraží vystoupíte z vlaku s pocitem, že nejste jen námezdný hudební dělník, ale člen souboru, který má svou historii, směr vývoje a dokonce nějakou jednotící ideu.
Salzburg – s deštníkem za Mozartovou koulí
23. srpen 2016Město Salzburg se pyšní bohatou historií a krásnou polohou v podhůří Alp. My liberečtí se tu cítíme dobře. U nás taky buď prší, sněží, nebo jdete do kopce. Ale hlavně v létě se Salzburg stává domovem většiny evropských bouřek, které tu jsou patrně na prázdninách. Vlahé jitro předchází dopolední dusno a pichlavé slunce hned varuje místní gentlemany, že večerní róby jejich dam bude potřeba bránit velkým deštníkem. Všechny možné bouřkové mraky se pak pohodlně rozvalí nad vrcholky alpských kopců, kochají se krásným horským výhledem a sbírají elektrickou energii na večer. Kolem šesté hodiny meteorologický kongres přeruší a