
Tomislav Volek
Zatímco na vrcholu měšťanské éry chtěly moudré hlavy vypěstovat v lidech smysl pro „dlouhou přítomnost“ (longue durée), aby s nimi pokaždé necloumal jejich pouhý „teděk“ (řečeno slovem Voskovce a Wericha), média naší doby si vytvořila nový úzus: prostor, vyhrazovaný kulturní tématice, je vyplňován obrázky a propagačně obdivnými chvalozpěvy o současných interpretech, zatímco samotní tvůrci
Režisérská Kouzelná flétna ve Stavovském divadle. A hlavně se tam musí něco dít!
16. únor 2015V naší rozporů plné době probíhá paralelně mnoho vzájemně protikladných procesů i v hudební kultuře. Jeden příkladný se týká současného českého vztahu k opernímu dílu W. A. Mozarta, aktuálně k jeho Kouzelné flétně. Zatímco v říjnu 2014 zaujala muzikoložka Milada Jonášová na konferenci v Salcburku referátem „Die Zauberflöte, Il flauto magico, Kouzelná flétna – alles aus Prag“, sumarizujícím mimořádně silnou oblibu Kouzelné flétny na konci 18. století v Praze, jež se z ní dokonce i formou opisů partitury šířila celou Evropou, chystal režisér Václav Morávek právě v tomto městě a na jeho historické mozartovské scéně novou inscenaci tohoto díla. Bohužel...