Václav Kapsa

Václav Kapsa

Kdo je Stradellův Svatý Jan Křtitel? Ukáže se na příštím koncertě Collegia 1704

Jestliže může být nynější koncertní sezóna Collegia 1704 ve zkratce a s jistou nadsázkou charakterizována jako oratorní, pak je pochopitelné, že dvě ze tří zařazených oratorií jsou spjaty s Římem, tedy kolébkou tohoto hudebního druhu. Na podzim jsme si připomněli slavné La Resurrezione Georga Friedricha Händela, nyní je na řadě neméně proslulý Alessandro Stradella (1639–1682) a jeho San Giovanni Battista (Svatý Jan Křtitel).

Collegium 1704 plnou parou vpřed

14. říjen 2016
Collegium 1704 plnou parou vpřed

O tom, jak Václav Luks vede své Collegium 1704, je nejlépe přesvědčit se přímo na koncertě. K tomu se publiku naskytne příležitost již 24. a 25. 10. v Rudolfinu, kde zazní Monteverdiho Mariánské nešpory, dílo neobyčejné síly a krásy. Řízení obou souborů nesoucích toto jméno však zdaleka neprobíhá pouze od cembala či dirigentského pultu. A právě snaha o pohled na můstek i do podpalubí byla vůdčí ideou našeho rozhovoru.

Detektivní variace Johannu Sebastianu Bachovi a Collegiu 1704 k narozeninám

Velká Bachova Mše h moll vždycky zůstane pro Václava Lukse skladbou všech skladeb. To ale není jediným důvodem, proč právě jejím uvedením hodlá kapelník zanedlouho oslavit kulaté výročí existence svých ansámblů. K ustavení Collegia 1704 v jeho dnešní podobě totiž před deseti lety napomohl cyklus koncertů, v němž soubor v průběhu jednoho roku uvedl čtyři velké Bachovy vokálně-instrumentální skladby. Úspěšný projekt „Bach – Praha – 2005“ byl významný nejen pro hudebníky, ale i pro pražské publikum. Vedle obou Pašijí

Tvář devátá: Umění fugy

22. červen 2005
Tvář devátá: Umění fugy

Jestliže jsme se v našem seriálu o polyfonii propracovali až do prvních desetiletí 18. století, nemůže být naším tématem nic jiného než fuga. Vrcholící baroko je pro ni zlatým obdobím jejího...

Johann Sebastian Bach: Mše h moll BWV 232

23. červen 2005
Johann Sebastian Bach: Mše h moll BWV 232

Tři recenzované nahrávky Bachovy Mše h moll vyšly téměř současně počátkem letošního roku. Ve dvou případech se jedná o reedice starších titulů, zcela nová je naopak nahrávka třetí, každý z...

Georg Friedrich Händel: Concerti grossi č. 1, 2, 3, 5, 10, 11 op. 6

Na recenzované nahrávce nalezneme šest ze slavných dvanácti Concerti grossi op. 6 Georga Friedricha Händela. Jedná se o výběr z úspěšného kompletu, jímž orchestr The Academy of Ancient...

Cristal. Glass Music Through the Ages

24. červen 2005
Cristal. Glass Music  Through the Ages

V bookletu recenzované nahrávky píše její iniciátorka, produkční a zároveň interpretka Linda Ronstadt o fascinaci zvukem znějícího skla a s jejím vyznáním nelze než souhlasit; vždyť právě...

Johann Sebastian Bach: Umění fugy BWV 1080

23. červen 2005
Johann Sebastian Bach: Umění fugy BWV 1080

Sotva nějaké dílo Johanna Sebastiana Bacha bylo nahráno ve více zvukových podobách než jeho Umění fugy. Recenzovaná nahrávka známého britského souboru Fretwork není sice v tomto směru...

Georg Friedrich Händel: Sonáty pro zobcovou flétnu  (d moll HWV 367, a moll  HWV 362, C dur HWV 365,  F dur HWV 369, g moll  HWV 360) a hoboj (F dur  HWV 363, c moll HWV 366)

Händelovy flétnové sonáty patří k často nahrávaným dílům, jako by byly jednou z povinných položek v pomyslném katalogu nahrávek ideálního flétnisty. Snad z tohoto důvodu jsem se při setkání s...

Antonio Vivaldi: Gloria RV 589, Dixit Dominus RV 594, Magnificat RV 610

Známé Gloria RV 589 Antonia Vivaldiho je možno označit vzhledem k jeho popularitě za Čtvero ročních dob mezi skladatelovými duchovními skladbami a jistě není nutno tuto kompozici...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.