
Věroslav Němec
Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.
Ve dnech 5.–7. května 2023 proběhl v Broumově už 13. ročník mezinárodní klavírní soutěže Broumovská klávesa. Soutěž je určená mladým pianistům do 17 let a je rozdělená do čtyř věkových kategorií. V nejmladší kategorii soutěží děti do věku 11 let, ve II. kategorii děti dvanácti-třináctileté a ve III. kategorii čtrnácti-patnáctileté. Nejvyšší, IV. kategorie, je určena mladým klavíristům ve věkovém rozmezí 16–17 let. Od roku 2017 je součástí odměny pro držitele prvních cen vystoupení v Sukově síni pražského Rudolfina. Na dosavadních šesti koncertech vítězů Broumovské klávesy v Sukově síni hrála řada našich mladých pianistů, kteří se v průběhu času rozhodli vstoupit na profesionální dráhu. Patří k nim kupř. Kristine Ayvazyan, Eliška Tkadlčíková, Adam Znamirovský, Nora Lubbadová, Jan Schulmeister, Magdalena Koudelková, Eliška Vlčková, Klára Skalková, Denis Stefanov a Klára Gibišová.
Záhadná krajina Antonína Dvořáka a Lesní scény Jana Ryanta Dřízala
15. září 2023Program festivalu Dvořákova Praha sestává z několika pozoruhodných tematických řad. Mimořádně atraktivní je řada nazvaná „Dvořák Collection“, v níž mají být postupně uvedeny všechny Dvořákovy smyčcové kvartety. Do této řady patřil i festivalový koncert Sedláčkova kvarteta v Anežském klášteře 12. září 2023. V první půli tohoto večera se k Sedláčkovu kvartetu, hrajícímu ve složení Michal Sedláček, Jan Maceček, Tomáš Krejbich a Matěj Štěpánek, připojil klavírista Matouš Zukal.
Nezapomenutelný večer s Kahánkem, Järvim a Tonhalle-Orchestrem Zürich
10. září 2023Na svém druhém koncertě festivalu Dvořákova Praha (8. 9. 2023, Dvořákova síň Rudolfina) uvedl proslulý Tonhalle-Orchester Zürich se svým šéfdirigentem Paavem Järvim zajímavou kombinaci dvou skladeb – Beethovenův Klavírní koncert č. 3 c moll op. 37 a Brucknerovu Symfonii č. 9 d moll. Sólistou Beethovenova klavírního koncertu byl jeden z našich nejvýznamnějších pianistů Ivo Kahánek.
Zahajovací koncert festivalu Lípa Musica v plném lesku
4. září 2023Skvělý soutěžní úspěch mladého klavíristy Jana Schulmeistera
23. červen 2023V Rudolfinu zářila Velká brána kyjevská
15. červen 2023Na závěrečném koncertě abonentní řady R v pondělí 12. června 2023 ve Dvořákově síni Rudolfina nabídl Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým šéfdirigentem Petrem Popelkou posluchačům zajímavou kombinaci tří žánrově zcela rozdílných děl ruské provenience. Program byl pro publikum zjevně lákavý – koncertní sál byl zaplněný do posledního místa, a to včetně sedadel na varhanní empoře.
Tomáš Víšek je nejen výborný klavírista a neúnavný průzkumník skrytých zákoutí klavírní literatury, ale také člověk obdařený mimořádným smyslem pro humor. V úterý 30. května 2023 oslavil své šestašedesátiny. Den předtím, v pondělí 29. května, vystoupil ve Studiu Ypsilon (s nímž řadu let spolupracuje) na recitálu nazvaném Ještě je mi 56 pozpátku. Ten název vypadá trochu jako rébus, ale je to rébus lehce rozluštitelný: klavírista tím chtěl připomenout, že pondělek 29. května je posledním dnem, kdy je mu ještě pouhých pětašedesát.
Česká filharmonie s americkým dirigentem a islandským klavíristou
27. květen 2023Koncert, který nabídlo Pražské jaro svému publiku v Rudolfinu v úterý 23. května, náležel k největším festivalovým magnetům. Přestože na programu byla výhradně soudobá, ba dokonce nejsoudobější hudba, což se mohlo zdát z hlediska dramaturgického hodně riskantní, bylo Rudolfinum vyprodané do posledního místa. Pořadateli se totiž podařilo pro tento koncert angažovat dvě skutečné superhvězdy: k dirigentskému pultu České filharmonie byl přizván proslulý americký minimalista John Adams, považovaný za žijící legendu, a v jeho klavírním koncertu vystoupil jako sólista neméně proslulý islandský pianista Víkingur Ólafsson. Adams navštívil Prahu vůbec poprvé, Ólafssona měli pražští posluchači možnost slyšet už vloni v dubnu, kdy provedl s Českou filharmonií nezapomenutelným způsobem Mozartův Klavírní koncert č. 23 A dur K 488.
Hned dvakrát jsme měli příležitost slyšet na letošním Pražském jaru vynikajícího francouzského cembalistu Jeana Rondeaua. V sobotu 20. května vystoupil v Anežském klášteře se sólovým recitálem, o den později, v neděli 21. května, se představil – opět v Anežském klášteře – jako člen souboru Nevermind.