Tomáš S. Polívka

Tomáš S. Polívka

Hudební publicista a fotograf na volné noze. Vystudoval přírodovědnou fakultu UK, věnoval se postgraduálnímu studiu přírodní estetiky a filosofie přírodních věd pod vedením prof. Stanislava Komárka. Po studiích se také živil muzikou a produkcí. Vydal sólové CD Stíny do ticha (1999) a hrál s Domácí kapelou (personálně navazující na Plastic People a Půlnoc), se kterou natočil CD Jedné noci snil (1996).

Marian Friedl: Nerad se zastavuji

7. březen 2022
Marian Friedl: Nerad se zastavuji

Beskydský hudební archeolog i novátor vydává projekt Černobílý svět, stále spadající do oblasti world music, ale tentokrát bez folklorního či ohlasového rámce alb předchozích.

Petr Kalfus: Žánrové nůžky se mi hodně rozevřely

Se saxofonistou a manažerem Jazz Dock Orchestra o lákání zahraničních hostů, big bandech i malých kapelách a blahodárném vlivu stylové všestrannosti.

Čestmír Huňát: Vzdorovat šedi, která nás obklopovala

Laureátem Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti hudby se letos stal Čestmír Huňát. Naprosto zaslouženě. Nehledě na osobní rizika se v dobách normalizace podílel na činnosti Jazzové sekce, v roce 1986 doslova rozprášené státní mocí. Poté spoluzakládal sdružení pro podporu kulturních aktivit Unijazz.

Vojtěch Drnek: Naše hudba je nahá

24. srpen 2021
Vojtěch Drnek: Naše hudba je nahá

Impulsem k rozhovoru se stalo chystané debutové album tria Treetop, ovšem originální akordeonista a skladatel Vojtěch Drnek má v ohni vícero želízek. Nešlo vynechat sólové EP Lullabies, spolupráci s Kurtem Rosenwinkelem, lásku k swingu ani vydavatelství MaRecords.

Radek Krampl: V klubech je to nejkrásnější hraní, jaké znám

Mezinárodně uznávaný virtuózní vibrafonista, hráč na marimbu, skladatel a pedagog Radek Krampl oslaví 10. února šedesátiny. Náš rozhovor není jen gratulací, ale i důkazem, že tvůrčí člověk ani v dobách „zastavené kultury“ nezahálí.

Concept Art Orchestra: Nesoudit, ale trochu vybízet

Album 100 Years je záznamem výtečného hudebního kusu i politickým komentářem zároveň. Ukazuje, jak aktuální může jazzový big band být. Album obsahuje studiovou podobu šestidílné suity Země stoletá, zkomponované členy skladatelské skupiny Prague Six, kterou v roce 2018 premiéroval Concept Art Orchestra. Jak vyplývá z rozhovoru se všemi autory skladby, kapelnicí CAO Štěpánkou Balcarovou, Janem Jiruchou, Lubošem Soukupem, Martinem Brunnerem, Tomášem Sýkorou a Vítem Křišťanem, dílo připravené ke stému výročí vzniku republiky není zdaleka jen oslavou a odrazem minulosti. Poselstvím míří k dnešku.

Tomáš Liška: Vydání alba jako očistný proces

Název Hope (Naděje) je dokonale výstižný. Pro Tomáše Lišku symbolizuje nové album jeho kapely Invisible World překonání skepse.

Veronika Vítová: Ze zásady neřeším poptávku

Publikum zná Veroniku Vítovou především z a cappella sexteta Skety, případně jako interpretku standardů s vlastním kvartetem. Jde ovšem o zpěvačku neuvěřitelně všestrannou, zvládající nejen jazz, ale také klasiku, pop i rock. K rozhovoru jsme se sešli především díky Veroničinu sólovému debutu Průhledný svět, „převážně“ jazzovému.

Nikol Bóková na desce Unravel rozmotává a znovu elegantně skládá vážné předlohy v jazzový crossover

Zatímco prvotinu Inner Space (2019) pojala klavíristka Nikol Bóková autorsky a natočila v obsazení jazzového pianového tria, byť s žánrovými přesahy k postupům klasicizujícím i popovým, druhá deska Unravel představuje hybrid. Povedený hybrid. Bóková tu střídá interpretaci klasické hudby, ve které se pohybuje odmalička, s vlastními crossoverovými hříčkami. Koncepce desky je zdánlivě jednoduchá. Zazní například klasická skladba pro sólové piano a po ní kompozice Bókové pro trio, inspirovaná dílem, které právě doznělo. Kvůli zajímavější dramaturgii není však řazení skladeb vždy tak stereotypní a dvě skladby soudobého česko-amerického skladatele Tomáše Svobody se obešly bez variací, do jedné z nich pouze Nikol doaranžovala basový part. Zdaleka však není jednoduché zařídit, aby toto přepínání mezi žánrovými kánony, jakkoliv volně pojatými, nepůsobilo jako mišmaš.

Ondřej Pivec: Rozhovor o vynucené pauze

Ondřej Pivec (1984) patří k nemnoha zdejším muzikantům, kterým se podařilo prorazit v USA. Jako sideman Gregoryho Portera dokonce získal v roce 2017 Grammy. Když nehraje s Porterem, je jeho hlavním projektem agilní R&B kapela Kennedy Administration se zpěvačkou Kennedy. Do New Yorku přesídlil v roce 2009, lekce bral u mistrů jako Sam Yahel, Cory Henry či Joey DeFrancesco. Brzy se vypracoval na žádaného hráče v „gospelových“ chrámech i sidemana uznávaných hudebníků.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.