Luboš Stehlík

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Harmonie 5/2014

23. duben 2014
Harmonie 5/2014

Milí čtenáři, je 21. listopad 1989. Mezi 200 000 lidmi na Václavském náměstí cinká klíči i jeden z vůdců Supraphonu, který mě ještě na jaře toho roku chtěl vyhodit z národního podniku Supraphon kvůli podepsání jakési petice. Kovaný člen KSČ, spolehlivý stranický kádr, se stal přes noc demokratem a brzy poté věrozvěstem kapitalismu. Stejné to bylo s řadou dalších osob české hudební kultury.

Shakespeare a PKF - Prague Philharmonia

19. duben 2014
Shakespeare a PKF - Prague Philharmonia

Dubnové výročí narození Williama Shakespeara (duben 1564) bylo impulsem i pro PKF-Prague Philharmonii, aby 13. dubna 2014 nabídla v pražském Rudolfinu „pohádkový večer“. Herní kulminace nastala bohužel hlavně ve výběru z  Mendelssohnovy  suity Sen noci svatojánské, op. 61. Zde orchestr ukázal své známé kvality. A nezabránil mu v tom ani bezkrevný a dle mého mínění neinspirativní výkon původem ukrajinského dirigenta Kirilla Karabitse.

Ticho přebilo strach a nejistotu světa

Ticho, které bylo naléhavější, nežli největší fortissimo, ticho, plné napětí i smíření, ticho, jako odraz stavu mysli tisícovky lidí, ticho, které ponížilo nynější nejistotu Evropy… Zažil jsem to u Verdiho Requiem několikrát. Po doznění posledního pianissima „zazní“ místo aplausu ohromující ticho. Všichni interpreti a posluchači se vzpamatovávají ze sugestivního poselství „oratoria-opery“.

Malé zázraky života

8. duben 2014
Malé zázraky života

Člověk se při své cestě životem setkává mimo období světla i stínu, vzestupů i pádů též s většími i menšími zázraky. Já řadím mezi ty velké setkání s mojí manželkou nejlepší ze všech a narození tří dětí. Moje profese hudebníka a novináře se protnula i s malými zázraky.

Julia Fischer: Sarasate

10. duben 2014
Julia Fischer: Sarasate

Kdo byl Pablo Martin Melitón de Sarasate y Navascués? Autor asi 54 opusů, jež komponoval hlavně pro sebe, houslista, nad jehož hrou se prý tajil dech a jehož projev, přes determinaci velikostí rukou (prý proto nikdy nehrál Paganiniho), se zdál být současníkům nepřekonatelný, pravý caballero, milovník žen, který se nikdy neoženil, člověk s velkým srdcem, mnohé podporoval, oslnivý virtuos, jehož hru poznala i Praha a kterému kolem třiceti skladatelů věnovalo svá díla.

Pan Pulcinella

2. duben 2014
Pan Pulcinella

Asi nenajdete v hudební literatuře 20. století neoklasičtější skladbu, než je hudba Igora Stravinského k baletu Pulcinella. U nás byla suita i balet samotný proveden mnohokrát. Možná že i v původní verzi s třemi sólovými hlasy, ale já o ní nevím. Jakub Hrůša rád chodí nevyšlapanými cestami a sestavováním programů překvapuje.

Harmonie 4/2014

25. březen 2014
Harmonie 4/2014

Vážení čtenáři, řada z vás poslouchá stanici Český rozhlas Vltava. I když po restrukturalizaci rozhlasu nemá dle mého mínění takové podmínky jako dříve, stále je to u nás nejkulturnější masové médium, které úspěšně naplňuje veřejnoprávní status ČRo. Více než deset let byl pravidelnou součástí dopoledního vysílacího schématu pořad Rondo, v němž kritici a redaktoři upozorňovali na nahrávky klasické hudby.

Prozářený kostel

18. březen 2014
Prozářený kostel

Agentura FOK nabídla dne 11. 3. 2014 v pražském Kostele sv. Šimona a Judy hodně silný zážitek – koncert izraelského tria Sharon Kam (klarinet) – Ori Kam (viola) – Matan Porat (klavír). Kostel, jehož interiér volá po renovaci a který má problematickou akustiku, byl prozářen doslova světovými výkony.

Česká filharmonie ničí rutinu

17. březen 2014
Česká filharmonie ničí rutinu

Tradiční schéma symfonických (abonentních) koncertů bývá předehra (symfonie) – koncert – symfonické dílo. Více či méně úspěšně naplňovaný (a prodávaný) formát. Česká filharmonie se 12. 3. 2014 (reprízy 13. a 14. 3) pokusila díky dirigentovi Manfredu Honeckovi tuto rutinu úspěšně nabourat.

Příliš málo charismatu, příliš mnoho Číny

Recitál čínského klavíristy a světové celebrity Li Yundi (李云迪) měl být klavírním vrcholem jarní koncertní sezony  v Praze. Bohužel byl spíše rozčarováním. (Jestli označit něco za klavírní vrchol sezony, pak to byla interpretace Hélène Grimaud Brahmsova Klavírního koncertu č. 1 d moll op. 15  na abonentním koncertu České filharmonie ve dnech 5. – 7. 3.)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.