sobota, 19. září 2015

Výjimečná Marketa Lazarová a dvě tváře jazzového klavíristy Jasona Morana na Strunách podzimu

Napsal(a) 

Marketa Lazarová Marketa Lazarová

Vysoká umělecká kvalita, důraz na mísení žánrů, dramaturgická pestrost, odvaha přivážet neznámá jména a především snaha učinit z každého koncertu mimořádnou událost – tato náročná pořadatelská kréda definují podobu Strun podzimu už celých dvacet let. Oslavy zahájí 5. října ve Státní opeře živelná mallorská zpěvačka Buika, která u nás vystoupí vůbec poprvé, stejně jako kontroverzní varhaník třetího tisíciletí Cameron Carpeneter.

Unikátní událost české hudební scény se odehraje hned druhý festivalový večer. 9. října ve FORU Karlín dojde k historicky vůbec prvnímu koncertnímu provedení hudby k fenomenálnímu filmovému opusu Marketa Lazarová režiséra Františka Vláčila z roku 1967. Událost inicioval skladatel Petr Ostrouchov (např. filmy Želary, Občanský průkaz), který se ujal i úprav partitury do formy programové symfonie. „Je to velké dobrodružství,“ říká Ostrouchov. „Partitura má kolem tři sta padesáti stran, hudba pokrývá celou délku filmu. Součástí partitury jsou totiž často i ruchy, například rolničky zvonící na saních, které vezou Marketu do kláštera.“ Ostrouchov proto využije umění šesti bubeníků. Speciální výzvou je nastudování pro pěvecký sbor, protože v kompozici hraje velkou roli magie lidského hlasu, modlení, šepot a deklamování liturgických textů. Této nelehké úlohy se ujme Martinů Voices pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka, vynikající Baborák Ensemble bude řídit Radek Baborák, sólové party zazpívají sopranistka Kateřina Kněžíková a tenorista Josef Moravec. Koncertu se zúčastní i herci Anna Kratochvílová, Jana Štěpánková a Josef Somr, aby udrželi divákovu orientaci v ději.

Paul Hillier, foto Joao Messias Paul Hillierfoto: Joao Messias

Po legendě soudobé hudby Stevu Reichovi přijíždí na Struny podzimu další skladatelská hvězda: postminimalista David Lang. Jeho vysoce ceněná díla The Little Match Girl Passion a Ark Luggage zazní 12. října v akusticky jedinečném prostoru památníku na Vítkově v podání nanejvýš povolaného ansámblu Theatre of Voices. Jeho leader Paul Hillier, umělec doslova rozkročený přes staletí, je specialista na nejstarší i nejnovější vokální tvorbu. Druhé z Langových děl Ark Luggage, zhudebňující text filmaře Petera Greenawaye, zazní v doprovodu české komorní formace Epoque Quartet. Po koncertě následuje první narozeninový Encore, na kterém David Lang osobně uvede legendární skladbu Stimmung Karlheinze Stockhausena. Provede jej opět Paul Hillier se svým ansámblem, který za nahrávku tohoto díla získal mj. cenu Grammy. K památníku bude zřízena kyvadlová doprava.

20. října zvou Struny podzimu do Českého muzea hudby, kde čeká návštěvníky fascinující autentický vokální korsický sbor A Filetta. Při svém festivalovém návratu předstoupí před publikum v dialogu s libanonskou zpěvačkou Fadiou Tomb El-Hage. Choreograf Sidi Larbi Cherkaoui, díky kterému se umělci poprvé setkali, prohlásil: „A Filetta je polyfonní skupina, která zpívá jedním hlasem, kdežto Fadia zpívá sama, a přitom zní jako celý sbor. Když je slyšíte dohromady, máte dojem, jako by zpívala celá planeta.“

Kateřina Chroboková a Cameron Carpenter Kateřina Chroboková a Cameron Carpenter

Koncert kontroverzního varhaníka Camerona Carpentera, který se zjeví 25. října ve FORU Karlín, budí zaslouženou zvědavost i velká očekávání. Teprve 34letý hudebník oplývá osobitou výstředností, nezpochybnitelnou muzikálností a oslnivou technikou. Navíc si přiváží nástroj budoucnosti – tzv. International Touring Organ, na míru postavené, digitální cestovní varhany postavené v dílně Marshall & Ogletree. Carpenter je prvním varhaníkem, který získal nominaci na cenu Grammy, jeho album If You Could Read My Mind před pár týdny ocenila i porota ECHO Klassik v kategorii Instrumentalista roku. V rámci Encore uvede mladou českou varhanicí Kateřinou Chrobokovou alias KATT, která jinou cestou došla k podobnému výsledku, vlastním mobilním varhanám, na něž vytváří autorskou hudbu.

První listopadový den lákají Struny podzimu na intenzivní komorní večer v rámci své řady Spotlight – na koncert mladého hudebníka, který ve své tvorbě snoubí kréda festivalu – žánrovou prostupnost, průkopnickou kuráž a samozřejmě uměleckou kvalitu. V letošním roce padla volba na britskou zpěvačku Zaru McFarlane, kterou Daily Telegraph neváhal označit za „nejzajímavější objev jazzového zpěvu posledních let“. Ještě než se Zara vydala na sólovou dráhu, věnovala se soulu a žánrovému mixu od ska po house, což v jejím zpěvu zanechalo pozoruhodnou stopu.

Jason Moran, foto Clay Patrick McBride Jason Moranfoto: Clay Patrick McBride

Hned dvě tváře jazzového klavíristy Jasona Morana poznají návštěvníci Strun podzimu 2. listopadu. Letos čtyřicetiletý klavírista se představí nejprve jako sólista a poté i jako kapelník a skvělý bavič. Moran zaujal festivalové publikum již v roce 2011 jako sideman Charlese Lloyda. Nyní v sólovém recitálu zazáří jeho schopnost spojit harlemské piano dvacátých let, chicagskou avantgardu 60. let i hiphopový odpich. V deset hodin večer pak v rámci Encore vystoupí Moran v Lucerna Music Baru jako ztělesnění legendárního Fatse Wallera a rozpoutá taneční party se zpěvačkou Lisou Harris a Fats Waller Dance Party Bandem. Projekt, který vyšel i na CD, je promyšlenou adaptací harlemského stride piana Fatse Wallera pro hudební prostředí 21. století. Waller byl nesmírně úspěšnou a vlivnou personou 20. a 30. let – zpěvák, klavírista, varhaník, ale také showman a skvělý komik.

Vystoupení amerického houslisty Gila Shahama 8. listopadu v Rudolfinu patří k dalším velkým festivalovým návratům. Tentokrát přijíždí s newyorským orchestrem Sejong Soloists a nabídne další zajímavou variaci na Vivaldiho Čtvero ročních dob z pohledu jihokorejského skladatele Sukhi Kanga. Gil Shaham bývá označován za jednoho z nejvýraznějších houslistů naší doby. Kritikou je vyzdvihována jeho technika i vřelost. Od debutu pod taktovkou Zubina Mehty s Izraelskou filharmonií, kdy mu bylo deset let, se zařadil mezi nejvyhledávanější sólisty, posbíral celou řadu prestižních ocenění včetně Grammy.

Na Pražský hrad, kde se před dvaceti lety začala psát historie Strun podzimu, zavítá francouzský kontratenorista Philippe Jaroussky. V komorním programu představí v hudbě různých francouzských autorů a žánrů písně na slova básníka Paula Verlaina, jehož verše inspirovaly název festivalu a jsou také dodnes festivalovým mottem. Jaroussky si k celé řadě prestižních ocenění letos v srpnu připsal Cenu Echo Klassik za nahrávku roku ve světové premiéře za Agostino Steffani: Niobe, Regina di Tebe.

Cassandra Wilson, foto Mark Seliger Cassandra Wilsonfoto: Mark Seliger
Velké festivalové finále bude 18. listopadu patřit jazzové divě Cassandře Wilson. Ta do Velkého sálu Lucerny přijíždí se svým novým projektem Coming Forth by Day, ve kterém skládá poctu královně blues Billie Holiday. CD dvojnásobné držitelky Grammy bylo kritikou nadšeně přijato a stalo se dalším významným milníkem v její kariéře. Ostatně The Washington Post album zhodnotil slovy: „Cassandra Wilson má nakročeno k vlastnímu statusu legendy”. Cassandřin temně sametový sugestivní hlas už dávno uhranul i fanoušky mimo jazzový žánr.

V rámci oblíbeného rodinného víkendu Struny dětem číhají od 16. do 18. října v Minoru na děti všech věkových kategorií od 4 do 19 let opět desítky hudebních workshopů, tvůrčích dílen a koncertů, na kterých vystoupí Skety, Bezobratři nebo Beata Hlavenková s Milanem Caisem, Ivanem Trojanem a Lenkou Novou v premiéře audioknihy Pišlici. Struny dětem se letos ještě rozrostly – neslevují z intimity a omezené kapacity oblíbených workshopů ani z žánrové pestrosti a množství nabízených koncertů, pro větší komfort posluchačů však přesunují průběžné dílny a hravé zóny nově do prostor Novoměstské radnice. A protože rostou též věrní návštěvníci Strun dětem, je pro ty větší vyhrazen letošní sobotní podvečer: Struny teens se předvedou pod patronací čerstvého vicemistra světa v loopingu En.drua. Letošní novinkou je i benefiční Pianoštafeta pro malé, velké, zkušené i novopečené, profesionální i zapálené pianisty. Každá odehraná minuta přinese 100 Kč Studiu BUBEC, které pod vedením Čestmíra Sušky vytváří za Prokopským údolím v Řeporyjích unikátní ostrov kreativity na ploše 10 000 m2. „Děkujeme mecenášům Veronice a Liborovi Winklerovým za podporu piano štafety a Ondřeji Škarkovi, Aficionado Strun podzimu a řediteli sochařského festivalu Sculpture line, za podporu umění ve veřejném prostoru.“ říká výkonná ředitelka festivalu Dana Syrová. „Díky jeho entusiasmu vznikne přímo v prostoru mezi divadlem Minor a Novoměstskou radnicí za aktivního přispění posluchačů unikátní instalace nevšedních rozměrů v koncepci Čestmíra Sušky a Studia Bubec.“ Pod vedením umělců se budou děti podílet na vzniku a instalaci originálních objektů.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.