středa, 20. září 2017

Všechny sirény Brna na letošním Moravském podzimu

Napsal(a) 

David Greilsammer, foto moravsky-podzim.cz David Greilsammerfoto: moravsky-podzim.cz

Jednou z nejočekávanějších akcí letošního ročníku festivalu Moravský podzim bude Symfonie sirén, nejhlasitější skladba světových dějin. Zkomponoval ji Arsenij Avraamov a jako hlukový spektákl ji provedl v roce 1922 v ázerbájdžánském Baku. Zapojil do ní válečné loďstvo, letadla, hydroplány, lokomotivy, sirény několika továren, oddíly pěchoty v plné zbroji, dechový orchestr a sbory.

Tento koncept rozeznělého města nyní zpracovává speciálně pro brněnské Výstaviště renomované tvůrčí duo Andreas Ammer a FM Einheit (exčlen legendárních Einstürzende Neubauten). „Nezvyklé dílo se od doby svého uvedení dočkalo několika pokusů o rekonstrukci, ta naše je zatím jednoznačně nejambicióznější. O tom, že je jedná o událost mezinárodního významu, svědčí i fakt, že akci bude natáčet Bavorský rozhlas,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Do performance se v Brně zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, slavkovští dělostřelci, fanoušci hokejové Komety nebo parní lokomotiva. Doplní ji osm pěveckých sborů, dechová hudba a nově zkonstruované nástroje, například zvukové trychtýře s ocelovými pružinami. „Vstupné je padesát korun, prodává se na místě a každý příchozí dostane i špunty do uší,“ reagovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová na očekávanou velkou hlukovou zátěž.

 

Ačkoliv festival začíná oficiálně 6. října, Besední dům ožije už o den dříve. Odpoledne tam začne osmadvacetihodinový klavírní maraton. U nástroje se vystřídá cca 15 klavíristů, kteří zahrají radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho z roku 1893. Jedná se o jednostránkovou skladbičku, kterou zopakují dle skladatelových instrukcí velmi pomalu 840krát za sebou. Další pozoruhodný zážitek z festivalového bloku Piano je připraven na 8. října, kdy ke dvěma klavírům usedne David Greilsammer. Na jednom klavíru bude hrát sonáty Scarlattiho, na druhém – preparovaném – klavíru sonáty Johna Cage, a to střídavě a bez pauz.  „Je to nepředvídatelné a člověk nikdy neví. Mnohem důležitější však je, že tito dva skladatelé, řekl bych, měli revoluční představu o tom, co sonáta je: bláznivá, prapodivná, barevná a výrazná akce, která má posluchače překvapovat od samého počátku. K tomu bylo zapotřebí nalézt nové zvuky. Scarlatti i Cage, každý po svém, objevovali nové zvuky a barvy. I když se ve skutečnosti vzájemně neznali, jsem přesvědčen, že se museli setkat v paralelních světech, že spolu diskutovali a dělili se o své zkušenosti a nápady," říká Greilsammer v rozhovoru, který vyjde za několik dní v říjnové HARMONII.

Z dalších netradičních projektů festivalu si nenechte ujít večer nazvaný Rituály. Jeho první polovina se koná v Červeném kostele a zazní při ní Kutavičiusovy Poslední pohanské obřady. „Je to působivé dílo, při kterém sbory nestojí na jednom místě v kostele, ale jsou rozprostřeny po celém prostoru, navíc se zpěváci pohybují mezi posluchači, kteří jsou tak vtaženi přímo do zvukového prostředí. V přestávce se lidé přesunou na Petrov, kde zazní málo prováděná monumentální Kabeláčova 8. symfonie Antifony pro soprán, sbory, bicí a varhany. Cestou do katedrály tak vykonají pomyslnou pouť od pohanství ke křesťanství,“ uvedl Mikeš.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.