Věčná naděje pro terezínské skladatele podruhé

Nadační fond Věčná naděje pořádá ve dnech 18.–25. srpna 2019 druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu Věčná naděje: Gustav Mahler a terezínští skladatelé. V Praze a Terezíně přiblíží tvorbu skladatelů spjatých s kontextem středoevropské hudební kultury. Zohledněna budou díla jubilujících autorů Pavla Haase a především Gideona Kleina. Koncerty budou hodinu před začátkem uvedeny přednáškou.

Na prvním festivalovém koncertu 18. srpna zazní dvě nejzralejší skladby Gideona Kleina, Klavírní sonáta (Ivo Kahánek) a Smyčcové trio pro housle, violu a violoncello (Virtuosi Brunenses). Druhá jmenovaná poslouží jako hudební předloha baletního představení (sólisté Baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni). V pondělí 19. srpna představí filmový režisér, scénárista a zpěvák Selcuk Cara studentský projekt Bílá růže (Weiße Rose). Představení je koláží sestavenou ze stejnojmenné operní jednoaktovky německého skladatele Udo Zimmermanna a z hudby izraelské autorky Chayi Czernowin.

V terezínské části festivalu 20.–21. srpna budeme moci v autentickém prostředí sledovat představení kabaretu Smějte se s námi a opakování koncertu sestaveného ze skladeb Gideona Kleina, resp. jejich převedení do baletní podoby. Zmiňovaný kabaret uvedený na půdě Magdeburských kasáren otevře inspirující průhledy do kulturního života v terezínském ghettu.

Martinů voices, foto MV

22. srpna vystoupí v Praze Irena Troupová a Jan Dušek s programem sestaveným z děl Viktora Ullmanna, Rudolfa Karla, Pavla Haase, Erwina Schulhoffa a Hanse Winterberga. Interpretačně vyzrálé podání je podpořeno rovněž odborným zájmem interpretky o tvorbu autorů meziválečného období. Následujícího dne přednese Bennewitzovo kvarteto skladby Erwina Schulhoffa, Gideona Kleina, Viktora Ullmanna a Antonína Dvořáka. Posledně jmenovaný, přiklánějící se k tradici Beethovenově a Schubertově, se stal významným inspiračním zdrojem pro celou meziválečnou generaci.

Závěrečný koncert festivalu nabídne skladby Gideona Kleina, Bohuslava Martinů, Hanse Krásy, Gustava Mahlera či Erica Whitacra v podání vokálního sboru Martinů Voices pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka. Zazní mimo jiné výběr ze slavného Martinů cyklu České madrigaly (1939), jež vznikly krátce před Kleinovými sborovými skladbami (1942–43).

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější