Současné ohlížení za minulostí: 33. Expozice nové hudby spojí staré a nové

Nové ve starém, staré v novém – v umělecké tvorbě i její interpretaci. To je podtitul 33. ročníku brněnské Expozice nové hudby, která začíná v pondělí 21. června a každý den až do neděle nabídne jeden koncert. Všechny koncerty začínají v 19.00, a uskuteční se v Besedním domě – s výjimkou pátečního Plugged, který se odehraje v Domě umění. Program sestavil nový dramaturg Daniel Matej, který na postu vystřídal po několika letech Viktora Pantůčka. „V posledních desetiletích je v západní kultuře zjevná tendence ohlížet se za minulostí. Umělci s ní pracují jako s materiálem, který přetvářejí do podoby, která má s ideály minulosti jen pramálo společného. Výrazně tomu přispěl i rozmach nových médií, kdy se minulost stává lehce zpracovatelnou a využitelnou,“ přiblížil hlavní myšlenku letošního ročníku Matej.

Propojení minulosti a současnosti je připraveno na sedm festivalových večerů. Pondělní zahajovací koncert Slzy nese název skladby Martina Smolky, která patřila k prvním výrazným československým projevům nostalgie pro ztracené minulosti. „Slzy tečou a nemohou přestat. Skladba napsaná skoro před čtyřiceti lety dluží něco minimal music a hodně polské postmoderní škole,“ popsal Smolka svoje dílo, při kterém poklidně vlnící se hudba roste až do vln, ze kterých nečekaně vytryskne citát z Čajkovského Patetické. Ze současné tvorby na koncertě zazní skladby Arvo Pärta, Víta Zouhara nebo La Monte Younga, v opozici pak dvě díla Beethovenova současníka Antonína Rejchy. To vše v podání Rejchova kvarteta, které jako jediné české smyčcové kvarteto hraje na dobové nástroje.

Úterní večer patří dominantní postavě polské avantgardy 60. a 70. let Zygmuntovi Krauzemu a jeho klavíru. Program Improvisation on Chopin kombinuje jeho skladby s díly Fryderyka Chopina. „Strávil jsem stovky, možná tisíce hodin hraním jeho hudby, až jsem se od ní začal přirozeně odchylovat a přidávat vlastní fráze, nové harmonie a rytmy. Mým záměrem bylo pokusit se slyšet jeho hudbu rozšířenou o dnešní zkušenosti,“ uvedl Krauze.

Projekt Charlie Chat spojí v imaginárním dialogu s Charliem Parkerem výrazného švýcarského trombonistu Rolanda Dahindena a brněnské seskupení Dust in the Groove Radima Hanouska. Hudebníci dají zvukovou podobu grafickým partiturám, do kterých mohou návštěvníci nahlédnout na výstavě ve foyer Besedního domu. Takový zápis umožňuje bezpočet variant, autorovo řízení ale zaručuje přímý přenos ducha skladby.

V české premiéře zazní o den později, tedy ve čtvrtek, skladba Wolfganga Rihma Et lux. „Když jsem ji slyšel poprvé, hned jsem zůstal jako omráčený, dávno mě hudba nezasáhla takovým silným a bezprostředním způsobem,“ uvedl Matej s tím, že latinská textová předloha requiem Rihmovi slouží jako podklad pro plynulý tok sérií hudebních meditací. Zhruba hodinovou kompozici provede soubor Cappella Mariana a fama Q.

Wolfgang Rihm, foto DPA

Dvě české a jednu světovou premiéru přinese páteční večer s názvem Plugged, na kterém vystoupí eRikm, John Oswald a Ink Midget. Francouzský hudebník a výtvarník vystupující pod jménem eRikm kombinuje dotykovou obrazovku s laptopem a zvukový proud doplňuje o světelné efekty. Ve skladbě Idiosyncrasy se inspiruje vědeckými poznatky i poetickou zvídavostí a ruchy Bruselu či Kalkaty míchá se zvuky pobřežních pralesů Kostariky nebo Jižního Pacifiku. Kanaďan Oswald se pak na festivalu objeví ve své virtuální podobě. V české premiéře zazní jeho Shards from the Rascali Klepitoire, která využívá elektronického přenosu a transformuje již existující partitury do nových, ale přesto pro posluchače i hudebníka povědomých podob. Mladý bratislavský DJ Ink Midget přijede s performancí Tárrega Overdose založenou na předělávkách skladeb klasického kytaristy Francisca Tárregy, ve které zkoumá paradox extrémní pohody vytvořené tyranem.

Sobota spojí staré a nové v podobě dvou výrazných dvojic zaměřených na interpretaci staré hudby – (Kate Clark a Barbara Maria Willi) – a hudby nové – (Ronald Šebesta a Ivan Šiller) a neméně výrazné dvojice skladeb – Stockausenovy Tierkreis a Cageovy Four6.

Závěrečný koncert přinese čtyři koncertantní skladby, všechny v české premiéře. Na úvod Cageovu Fourteen s klavíristou Jaroslavem Šťastným. Belgický klavírista Daan Vandewalle přednese dva klavírní koncerty: Concert pour piano et orchestre no. 2 – Aux fins des quelques siècles Clarence Barlowa, ve kterém kombinuje mechanický klavír a elektroniku, a Oswald´s First Piano Concerto by Tchaikovsky Johna Oswalda, kdy orchestr hraje známý part a sólista je od něj osvobozen do té míry, že se mu podřizuje dirigent i orchestr. Festival zakončí Krauzeho Piano Concerto No. 3 – Fragments of Memory. „Vyjadřuje bolest, není však agresivní, místo toho do něj proniká naděje. Sólový part obsahuje i divadelní prvek – klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity a paniky a je tak obohacen o čistě lidský aspekt,“ říká Krauze, který v Brně svoje dílo provede osobně. Ve všech čtyřech skladbách se také představí orchestr pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Sdílet článek: