Skandální Extase, nejlepší restaurovaný film loňského roku, se vrací do českých kin

Snímek Extase Gustava Machatého z roku 1933, který na Benátském filmovém festivalu získal ocenění za nejlepší restaurovaný film roku 2019, byl českým divákům poprvé představen 17. ledna na premiéře v kině Lucerna. Slavnostní večer otevřela pro tuto příležitost složená skladba Jany Vöröšové v provedení Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Výsledek digitálního restaurování, které probíhalo v loňském roce pod dohledem Národního filmového archivu, vstoupí do české distribuce 23. ledna 2020.

Extase byla natočena ve třech jazykových verzích – české, německé a francouzské. Kromě jazyka se částečně lišily i hereckým obsazením, ale originální způsob vyprávění – stejně jako obnažené scény představitelky hlavní role Hedy Kiesler, později v Hollywoodu známé jako Hedy Lamarr – jim byly společné. Národní filmový archiv se rozhodl restaurovat českou verzi, k níž se však v jeho sbírce nedochovaly žádné původní filmové materiály. Restaurátorský tým proto pátral po potřebných filmových materiálech po celé Evropě, aby nakonec použil materiál z celkem šesti zdrojů. Na celý proces dohlížela restaurátorka Národního filmového archivu Jeanne Pommeau. „Nejen úspěch, ale i skandální pověst Extase se podepsaly na filmových materiálech – ty, které se dochovaly, jsou často velmi opotřebené, protože nesou stopy po četných projekcích a cenzurních zásazích. Navíc bývalo mezi promítači běžné, že si na památku z filmových kopií vystřihovali slavnou ‚nahou‘ scénu. Materiály zapůjčené ze zahraničních archivů bylo třeba analyzovat a porovnat, abychom dokázali obnovit českou verzi, jak byla uvedena v kinech před téměř devadesáti lety.

[spvideo]https://www.youtube.com/watch?v=JPBt3m-Rz7M[/spvideo]

Premiéra Extase proběhla 18. ledna 1933 v kině Lucerna, a to s orchestrální předehrou skladby Giuseppe Becceho, skladatele proslulého spoluprací s Fritzem Langem či F. W. Murnauem, v provedení Orchestru Radio-Journalu. Proto i při slavnostním uvedení digitálně restaurované české verze Extase zazněla Lucerně ouvertura. Novou skladbu skladatelky Jany Vöröšové provedlo hudební těleso, jež se od doby premiéry transformovalo z Orchestru Radio-Journalu do dnešního Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Pátrání po notových materiálech k původní předehře filmu nebylo úspěšné, o charakteru skladby kromě informace o velikosti Orchestru Radio-Journalu a zmínky o možné délce toho moc nevíme. Když jsme se rozhodli objednat novou ouverturu, navázali jsme na dobovou praxi takzvaných promenádních koncertů či suit – předehry k populárním filmům, operetám či jiným dramatickým kusům zpravidla vycházely z notového materiálu díla a měly za úkol diváky seznámit s jeho hlavními motivy a navodit patřičnou atmosféru. Jana Vöröšová vzdává svou novou skladbou hold hudbě Giuseppe Becceho, zároveň ji ale staví do nových kontextů a ukazuje, jak aktuálně může filmová hudba první poloviny dvacátého století i dnes znít,“ říká k orchestrální předehře kurátor hudby a zvuku Národního filmového archivu Jonáš Kucharský.

Po slavnostní projekci se Extase vrátí 23. ledna 2020 na plátna českých kin. Diváci ji uvidí například v kinech v Táboře, Svitavách, Mostě, Prostějově, Nymburku, Havířově, Třinci, Humpolci či Písku. Díky ocenění z Benátského festivalu je o film velký zájem i v zahraničí – Extasí zahájilo newyorské Museum of Modern Art svou přehlídku restaurovaných filmů a byla součástí četných festivalových ozvěn po celém světě. V nejbližší době ji čekají uvedení například v Berlíně, ve Vídni či v Sydney.

Sdílet článek: