pátek, 25. leden 2019

Sen o svobodě národa i jednotlivce v brněnské inscenaci Dona Carlose

Napsal(a) 

, foto NdB foto: NdB

První brněnská operní premiéra roku 2019 patří dílu Giuseppe Verdiho, se kterým dosáhl jednoho z uměleckých vrcholů své tvorby. Don Carlos je mistrným spojením velkolepých sborových scén a intimního dramatu několika málo postav. Inscenace v režii Martina Glasera a hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka je teprve čtvrtým uvedením Dona Carlose v historii Janáčkova divadla a poprvé v kompletní pětiaktové verzi. Premiéra je naplánována na 2. února, následují představení 3., 14. 23. a 24. února, s dalšími uvedeními 2. března a 7. dubna 2019.

Hlavní role ztvární sólisté Janáčkovy opery NdB i stálí hosté, jako jsou Luciano Mastro, Svatopluk Sem a Jiří Brückler, k nimž se připojí tři nové tváře. Role Alžběty bude brněnským debutem slovenské sopranistky Lindy Ballové. V roli španělské královny se představí také Charlotta Larsson, která patří k nejúspěšnějším švédským lirico spinto sopránům. Pravidelně účinkuje v předních skandinávských operních domech, jako jsou Královská švédská opery, Opera Göteborg, Malmö Opera, Královská dánská opera a Norská národní opera v Oslu. Italský basista Federico Sacchi vystupuje v operních domech v Curychu, Benátkách, Neapoli či Paříži a jeho repertoár sahá od belcantových rolí až po vrcholná díla verismu. Věnuje se rovněž koncertní a písňové činnosti a je ceněným interpretem staré hudby. V brněnské inscenaci Dona Carlose ztvární spolu s Jiřím Sulženkem roli Filipa II.

Fakt, že milující nemohou dojít naplnění svého citu – mileneckého, manželského, rodičovského – je motorem mnoha oper. Naše postavy jsou ovšem kromě svých osobních dramat vystaveni tlaku, aby splnili svou povinnost vůči společnosti. A to je dnes velmi rezonující téma. Kde končí hranice mé osobní svobody a začíná odpovědnost vůči společnosti? Naši hrdinové ve vypjatých situacích řeší, zda ve prospěch celku, společnosti, řádu nebo ideje obětovat lásku nebo dokonce i život. Je to fascinující tím spíš, že sledujeme drama těch nejvýše postavených. A vidíme, že král Filip, královna Alžběta i princ Carlos mají z hlediska těch nejelementárnějších a zároveň pro život nejdůležitějších věcí práva menší, než „prostý smrtelník“,“ přibližuje poselství opery režisér Martin Glaser.

Politické intriky, náboženství a zakázaná láska – tak by se dalo ve stručnosti shrnout jedno z vrcholných děl Giuseppe Verdiho. Don Carlos, inspirovaný F. Schillerem, je často označován jako velká opera, ale jeho centrem je mistrovsky propracované komorní drama několika lidí, kteří se ocitnou uprostřed politické hry ovládané mocí mimo jejich dosah. Podobně jako u dalších Verdiho děl je však historie pouze rámcovým pozadím – na prvním místě se ocitá nadčasový příběh, psychologická propracovanost postav a mistrovské hudební zachycení jejich nejhlubších emocionálních stavů.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.