úterý, 25. září 2018

Půlstoletí Metropolitní opery v Lincolnově centru ve filmu

Napsal(a) 

, foto Jonathan Tichler/Metropolitan Opera foto: Jonathan Tichler/Metropolitan Opera

Znovuzrození slavné Metropolitní opery v Lincolnově centru a s tím související kulturní a urbanistický rozmach New Yorku v 50. a 60. letech mapuje nový film The Opera House, který právě vstupuje do kin. Snímek, který je podle Hollywood Reporteru „svátkem pro všechny milovníky opery”, může být aperitivem před hlavní sezónou operních přenosů z Met. Jeho premiéra proběhne již tuto sobotu 29. září ve Světozoru v rámci festivalu Film a architektura. V dalších dnech bude film uveden i v kinech v Hradci Králové a Jičíně.

Snímek uznávané dokumentaristky Susan Froemke vypráví o stěhování slavné Metropolitní opery do Lincolnova centra v roce 1966. Už tehdy legendární instituce, kterou proslavilo účinkování i takových hvězd jako Antonia Scottiho, Giovanniho Martinelliho nebo Enrica Carusa, potřebovala nové a důstojnější prostory. Diváci se tak seznamují nejen s autokratickým ředitelem opery Rudolfem Bingem, ale také s urbanistickou legendou Robertem Mosesem, člověkem, který kvůli projektu neváhal srovnat se zemí celé okolní sousedství. Ve snímku je také zmíněn architekt Wallace Harrison, který chtěl z opery vytvořit Mekku modernismu s vesmírnými prvky, a tak se v historii Lincolnova centra navždy zapsal jako tvůrce ikonických křišťálových lustrů přezdívaných Sputniky. Jak napsaly Los Angeles Times, film je tak „oslavou nejen stavby operního domu, ale i kreativity samotné”.

Froemke dává v The Opera House prostor i umělcům, kteří prostory moderního centra zaplnili svým zpěvem. Ve snímku vzpomíná na své působení sopranistka Leontyne Price, která strávila v Metropolitní opeře mnoho úspěšných let a stála i u samotného otevření nové budovy v inscenaci Barberovy opery Antonius a Kleopatra v režii Franca Zeffirelliho. The Opera House se ovšem nebojí otevřít i temnou kapitolu své historie. Zatímco ve snímku zaznívají klasické melodie od Verdiho, Wagnera nebo Pucciniho, dokument odhaluje, že operní svatostánek měl v rámci tehdy probíhající studené války i propagandistickou funkci a jeho stavbě musela ustoupit řada domů chudinských čtvrtí.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.