Pražské jaro on-line začíná. Sledujte přenosy s námi

Jubilejní 75. ročník festivalu Pražské jaro byl zahájen v pondělí 11. května.  Celkem jedenáct koncertů bude živě přenášeno z pódií pěti pražských koncertních síní a jedné brněnské. Ze Spojených států zahraje exkluzivně pro diváky Pražského jara sólový recitál kanadský houslista James Ehnes. Všechny koncerty bude možné bezplatně sledovat na webových stránkách festivalu a Facebooku Harmonie, vybrané koncerty byly zařazeny do programů České televize a Českého rozhlasu. „S trochou nadsázky říkáme, že Pražské jaro vám ještě nikdy nebylo blíž. Poprvé v pětasedmdesátileté historii můžete zažít všechny festivalové koncerty zvukem i obrazem u Vás doma,“ uvádí ředitel festivalu Roman Bělor.

Letošní virtuální edici festivalu otevřela již tradičně Smetanova Má vlast, tentokrát ovšem v unikátním sestřihu jednotlivých symfonických básní uvedených v letech 1968–2017 pod taktovkou Karla Ančerla, Rafaela Kubelíka, Libora Peška (s Royal Liverpool Philharmonic), Jiřího Bělohlávka a Daniela Barenboima (s Vídeňskými filharmoniky). Vedle tohoto přenosu na ČT art uvedl týž den Český rozhlas Vltava záznam zahajovacího koncertu z roku 2009, kdy Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídil polský dirigent Antoni Wit. V úterý pak odvysílal legendární zahajovací koncert z roku 1990, kdy v čele České filharmonie po více než čtyřiceti letech emigrace stanula zakladatelská osobnost Pražského jara, dirigent Rafael Kubelík.

V pátek 15. května od 20 hodin bude prostřednictvím webových stránek Pražského jara živě přenášen koncert nadaných žáků základních uměleckých škol, stipendistů akademie MenART, kteří rok pracovali pod vedením mentorů sopranistky Kateřiny Kněžíkové, koncertního mistra Jana Fišera a pianisty Iva Kahánka. Koncert je solidárně věnován na podporu hudebníků na volné noze, v rámci sbírky, kterou inicioval hornista Radek Baborák. „Je ohromně povznášející sledovat, co dokážou mladí instrumentalisté a pěvci ze základních uměleckých škol, a jak se jejich talent rozvíjí pod vedením jejich pedagogů a mentorů z projektu MenART. Co je nejdůležitější – čiší z nich mladistvá energie a nadšení. Proto jsme neváhali a zařadili koncert nazvaný Salon ZUŠ jako úvodní v programu našich on-line streamovaných koncertů,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor.

Leif Ove Andsnes, foto Gregor Hohenberg

Do programu byly zařazeny také záznamy legendárních festivalových koncertů uplynulých dekád. V sobotu 16. května si takto připomeneme festivalový debut norského klavíristy Leifa Ove Andsnese, který se uskutečnil ve Dvořákově síni Rudolfina na Pražském jaru roku 1993 – klavíristovi tehdy bylo třiadvacet let. Klavíristu Sira Andráse Schiffa, který se podle původního ohlášeného programu měl stát rezidenčním umělcem letošního ročníku, festival připomene 2. června vystoupením z Pražského jara 2008, kdy za doprovodu Budapest Festival Orchestra a pod taktovkou Ivána Fischera uvedl Dvořákův klavírní koncert.

V předvečer závěru festivalu je pro diváky připraven záznam provedení Beethovenovy Deváté symfonie „S Ódou na radost“ z Pražského jara 1990, kdy v čele České filharmonie stanul Leonard Bernstein. „Má to pro nás ohromnou symboliku. Tato symfonie měla podle původních plánů letošní ročník s ohledem na velké Beethovenovo výročí zakončovat. Leonard Bernstein vystoupil v letech 1946 a 1947 na prvních dvou ročnících Pražského jara, pak přijel opět až v roce 1990 (stejně jako zakladatelé festivalu Rafael Kubelík a Rudolf Firkušný) – na první svobodné Pražské jaro po čtyřech dekádách komunistické totality. Třetího června uplyne na den přesně třicet let od tohoto památného koncertu,“ popisuje Roman Bělor.

Sakari Oramo

BBC Symphony Orchestra, který letos slaví devadesát let od svého založení, měl na Pražském jaru letos také hostovat. I přes současná omezení o tento britský orchestr, v jehož čele několik let stál Jiří Bělohlávek, posluchači nepřijdou. V neděli 17. května bude na webu Pražského jara v české premiéře odvysílán záznam jejich vystoupení na závěrečném koncertu festivalu BBC Proms 2019. „Večer otevírá mimořádně působivé dílo Woke (Probuzený), které napsal mladý britský skladatel Daniel Kidane,“ uvádí šéfdirigent orchestru Sakari Oramo. „Nezapomenutelným výkonem se do našich srdcí zapsala mezzosopranistka Jamie Barton. Těší mě, že vedle našeho orchestru budete mít šanci slyšet také naše skvělé pěvce z BBC Symphony Chorus a BBC Singers. V závěru koncertu se publikum připojuje ke zpěvu písně Jerusalem od Huberta Parryho – při této vzpomínce mě stále mrazí. Věřím, že Vám tento koncert přinese radost a těším se, že se brzy ve Vaší překrásné Praze setkáme osobně,“ uzavírá Oramo.

Sdílet článek: